Fokus i E-handelsbarometeret 2. kvartal: Bæredygtighed og e-handel

Forbrugernes krav om klimaneutrale produkter og miljøvenlig levering har nået den danske e-handelsbranche og fået mange netbutikker til at tænke bæredygtighed ind i strategien. Det er vigtigt, at branchen selv viser grønne initiativer, mener FDIH.

Det skal være slut med alt for store papkasser, overflødig plastic og miljøskadelige produkter, når forbrugerne shopper alt fra kosmetik til dagligvarer og medicin på nettet. Det er i hvert fald ønsket hos en god portion af de danske forbrugere.

Knap halvdelen af forbrugerne (46 %) svarer i FDIH’s forbrugeranalyse for april, at bæredygtighed har nogen eller stor betydning, når de vælger en netbutik, mens det for 17 % ingen betydning har.

Forbrugernes ønsker om bæredygtighed

Kundernes efterspørgsel er ikke gået ubemærket hen hos netbutikkerne. I E-handelsbarometeret for 2. kvartal 2019 svarer 4 ud af 10 netbutikker, at de oplever efterspørgsel på bæredygtige produkter. 35% af netbutikkerne oplever, at kunderne efterspørger grønnere emballage, mens 23 % ønsker en mere klimavenlig levering.

Flere netbutikker er som konsekvens af kundernes ønsker begyndt at foretage konkrete ændringer for at forbedre bæredygtigheden i forbindelse med emballage, logistik og produkter.

Netbutikker om bæredygtighed

Butikkernes øgede fokus på bæredygtige produkter og grønnere levering glæder Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, som i år også har tilføjet bæredygtighed til de politiske mærkesager.

”Vi skal som branche udvise initiativ og tage hele spørgsmålet om bæredygtighed alvorligt. Det er det rigtige at gøre, og hvis vi ikke selv viser vejen, så jeg kan også frygte, at politikerne på et tidspunkt vil komme rendende med deres regel-hammer og slå os i hovedet med nogle meget rigide regler.”

hvis vi ikke selv viser vejen, så jeg kan også frygte, at politikerne på et tidspunkt vil komme rendende med deres regel-hammer og slå os i hovedet med nogle meget rigide regler

- Niels Ralund

FDIH-direktøren ser også det stigende fokus på bæredygtighed som en mulighed for, at flere forbrugere vil tænke mere over, hvor og hvad de handler. Det kan blive en fordel for danske netbutikker, der formår at skabe en mere grøn profil.

”Jeg har da et spinkelt håb om, at forbrugernes øgede fokus på bæredygtighed vil få flere til at overveje, om det er helt i bæredygtighedsånden at få fragtet en hel masse – undskyld udtrykket – billigt plasticbralder fra asiatiske netbutikker til den anden side af kloden.”

Et godt eksempel på en butik, der har succes med at synliggøre sin grønne profil, er Naturebaby.dk, som blandt andet tilbyder levering med emballage fra RE-ZIP, der kan genanvendes. Det har kunderne taget rigtig godt imod, forklarer Oliver Kromand.

”Vi har fået en super god respons fra kunderne. Der er langt flere end ventet, som vælger løsningen, og vi får også en del kommentarer fra kunder, som er virkelig glade for, at de kan vælge RE-ZIP. Det har været overvældende godt. Der er ingen tvivl om, at kombinationen af en miljøvenlig løsning og den økonomiske gulerod er lokkende for kunderne.”

Fra elbiler og cykler til genanvendelig emballage

Selvom det stadig ikke er alle netbutikker, der har foretaget konkrete ændringer for at fremme bæredygtigheden, så er det ikke svært at finde eksempler på netbutikker og leverandører, der allerede har samlet den grønne handske op.

Nemlig.com har købt elbiler, Matas åbner ”grønne” butikker med miljøvenlige produkter, Med24 har produceret ny emballage, der fylder markant mindre, RE-ZIP tilbyder emballage, der kan genanvendes op mod 100 gange og Burd Delivery har succes med levering på cykler. For blot at nævne nogle.

”Stort set alle de medlemmer, jeg besøger, er på den ene eller anden måde begyndt eller har planer om at indtænke bæredygtighed i deres strategi. Der er ingen tvivl om, at det begynder at fylde rigtig meget,” siger Niels Ralund.

Han håber nu, at politikerne vil anerkende butikkernes initiativer ved at sikre en fair konkurrence, der kan støtte en mere bæredygtig e-handel.

”Man kan eksempelvis kigge på de internationale regler, der gør det billigere at sende fra Beijing til Ballerup end fra Hirtshals til Hundige. Og man kan arbejde på at sikre, at især netbutikker fra Asien overholder reglerne for, hvordan produkterne er produceret, og hvilke stoffer de indeholder.”

Log ind og hent FDIH's E-handelsbarometer Q2 2019.

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen