FDIH analyser af medlemmerne
Medlemsanalyser

SEO, Instagram og e-mail marketing: Det vil netbutikkerne satse på i 2020

7 ud af 10 netbutikker vil prioritere arbejdet med e-mail marketing og personalisering i 2020. Instagram og SEO-arbejdet vil også få en kærlig hånd, mens netbutikkerne tilsyneladende mener, at indsatsen mod svindlerne er på et passende niveau.

Hvis du har planer om at give dit e-mail marketing og personaliseringsarbejde én over nakken i år, så er du ikke alene.

Det er nemlig de to teknologier, som flest netbutikker vil satse på i 2020. Det viser FDIH’s E-handelsbarometer for 4. kvartal 2019.

det vil netbutikkerne satse på i 2020

Det øgede fokus på e-mail marketing er en rigtig god idé, mener Jakob Lunøe, Chief Commercial Officer i Apsis, som blandt andet hjælper virksomheder med e-mail marketing.

"Det er simpelthen en omkostningseffektiv måde at drive omsætning på. Det er en billig kanal, og det er let at arbejde med segmentering og personalisering. segmenteret med. Dertil kommer, at opfølgning og test af effekten på udsendelserne er nem og hurtig. Alt dette giver samlet set en meget nem og billig salgskanal."

Mens e-mail marketing og personalisering bliver prioriteret højt, så ser det anderledes ud med anti-svindel-arbejdet, som blot 5 % af netbutikkerne vil øge fokus på i 2020. Det skal dog ikke ses som et tegn på, at netbutikkerne har opgivet kampen mod svindlerne, vurderer Henrik Theil, chef for public affairs i FDIH.

”Både netbutikker og betalingstjenesterne har haft stort fokus på at bekæmpe svindel og takket være værktøjer som 3D Secure, så har det givet resultater. Det betyder også, at mange netbutikker føler, at det giver mere mening at kaste sig over andre ting.”

Den holdning bliver bekræftet at de nyeste tal fra Nets, der viser en markant nedgang i online svindel.

SEO er et hit, mens Instagram deler vandene

Netbutikkerne er også blevet spurgt, hvilke marketingkanaler de vil fokusere på i 2020, og her er der også klare tendenser.

SEO er den klare favorit – hver femte vil skrue 50 % op, og knap halvdelen vil øge indsatsen med minimum 11 %. Indsatsen på Instagram vil også blive styrket, men det er også værd at hæfte sig ved, at hver femte netbutik slet ikke synes, at den enorme platform er relevant for dem.

marketingkanaler for netbutikkerne

Hos det digitale marketingbureau Green.Click er direktør Jan Nygaard Hesselby ikke overrasket over udvikling, hvor SEO fylder mere.

”Det skyldes bl.a. at mange netbutikker ønsker mere langsigtede løsninger. Og her danner SEO et stærkt fundament, som både giver flere relevante besøg på websitet, og som samtidig kan bidrage til lavere klikpriser på annonceringsdelen.

Det giver og god mening, at færre vil bruge analoge medier, forklarer han.

”Det er ofte både billige og langt mere målrettet, da annoncørerne kan rette deres budskaber direkte mod de enkelte målgrupper. Her er behovet for at kunne måle resultaterne af indsatsen også et tungtvejende argument, når virksomheder vælger at flytte markedsføringen online.

Han vurderer også, at mange netbutikker brugere flere kanaler, da der er en voksende erkendelse af, marketing skal ses som en samlet strategi på tværs af flere kanaler, der bedst muligt supplerer hinanden. 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download 4. kvartals e-handelsbarometer

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik