FDIH E-handelsbarometeret 2. kvartal 2019: Dansk e-handel viser tænder med flot fremgang

Det er især de større netbutikker, der kan bryste sig af markant fremgang i 2. kvartal. Det viser FDIH’s E-handelsbarometer, der giver grund til optimisme over en bred kam.

Væksten i dansk e-handel buldrer af sted, og der er ingen tegn på, at den sænker farten  lige med det første. Det er konklusionen i FDIH’s nye E-handelsbarometer, der har taget temperaturen på netbutikkernes 2. kvartal i 2019.

Syv ud af ti netbutikker (68%) har haft en positiv udvikling målt på omsætning ift. samme kvartal 2018. Det er et bedre resultat end i 1. kvartal, hvor 58% havde fremgang.

”Jeg bliver glad i låget, når jeg får de her tal stukket i hånden. Det viser sort på hvidt, at forbrugerne sætter pris på det gode arbejde, som de danske netbutikker laver,” forklarer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

SE OGSÅ: FOKUS PÅ BÆREDYGTIGHED I E-HANDELSBRANCHEN

Han glæder sig også over, at der er stadig stor tiltro til, at væksten fortsætter - otte ud af ti netbutikker forventer, at 3. kvartal bliver markant bedre end 3. kvartal sidste år.

”Kigger vi os omkring og hæver blikket, så er der jo nogle lidt mørke skyer i form af eksempelvis en lurende handelskrig, stigende pres fra udlandet og en usikker europæisk økonomi, men det ser ikke ud til at påvirke netbutikkernes forventninger. De tror på det, og det er i mine øjne den helt rette indstilling.”

Forventninger til fremtiden netbutikker

De større bliver større

Væksten i den danske e-handel er bredt funderet, men der er dog en klar tendens til, at de større netbutikker (med mere end 11 ansatte med fokus på e-handel) har den største fremgang.

”Det er knap så overraskende, for e-handlen udvikler sig hele tiden i retningen af, at de store snupper en stadig større del af kagen. Det er meget tydeligt i udlandet, men vi ser det også i Danmark, hvor vi dog stadig har et meget ”mangfoldigt” marked med rigtig mange dygtige netbutikker,” forklarer Niels Ralund.

Stadig stort eksport-potentiale

Et af de større hår i den danske e-handelssuppe har i flere år ubalancen mellem import og eksport. Det nye E-handelsbarometer viser da også, at der stadig er stort eksport-potentiale for de danske netbutikker.

”Selv om væksten er fin, så bliver vi presset af udenlandske netbutikker, og derfor skal vi have mere gang i eksporten. Det er helt klart et fokusområde for de danske netbutikker og FDIH, og jeg håber, at vores mange eksportguides, kan hjælpe flere i gang.”

FDIH medlem?
Log ind herunder og download 2. kvartals e-handelsbarometer

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen