FDIH analyser af medlemmerne
Medlemsanalyser

Stærkt 2. kvartal sprængte netbutikkernes forventninger

8 ud af 10 netbutikker oplevede fremgang i 2. kvartal. Fremgangen løfter forventningerne til 3. kvartal, viser FDIH’s seneste analyse.

Optimismen blomstrer igen i dansk e-handel efter et 2. kvartal, som overgik langt de flestes forventninger. I knap hver tiende netbutik var omsætningen mindst 100 % bedre end samme periode sidste år, mens hver fjerde oplevede mindst 50 % vækst.

”Der er desværre 10 %, som har haft tilbagegang – nogle meget alvorligt – men det er trods alt stadig et yderst positivt resultat. Det er også klart bedre end Q1, som var præget af corona-restriktioner og massiv tilbagegang, og det slår da også netbutikkerne egne forventninger,” forklarer Simon Bjerremann, analysechef i FDIH.

e-handel i 2. kvartal 2020

Ifølge analysechefen kan den positive udvikling blandt andet forklares med, at mange danskere har droppet sommerferien til udlandet og i stedet brugt pengene på forbrug herhjemme.

”Det kan også tænkes, at udsigten til at få feriepenge udbetalt har fået flere forbrugere til at hive muldvarpen op af lommen.”

Forventningerne stiger til 3. kvartal – corona er stadig en ubekendt faktor

Fremgangen smitter af på netbutikkernes forventningerne til 3.kvartal.

8 ud af 10 netbutikker forventer fremgang, mens andelen med negative forventninger mere end halveres fra 21 % til 9 %.

forventinger til e-handel 3. kvartal Danmark

”Det ser ud til, at mange er ved at ryste corona-bekymringerne af sig. Nu må vi bare håbe, at forbrugerne har det på samme måde, så 3. kvartal kan leve op til forventningerne,” siger Simon Bjerremann og tilføjer, at coronavirussen stadig er den helt store joker for både forbrugere og butikker.

”Hvis vi ser en stor stigning i antallet af syge, og der igen bliver spekuleret i nedlukninger og restriktioner, så kan stemningen hurtigt vende.”

De store klarer sig bedst

Ifølge analysen er det de store og mellemstore virksomheder, der har klaret sig bedst i 2. kvartal. Pureplayers og B2C klarer sig ligeledes bedre end omni-channel og B2B’ere.

”Det er ikke en ny udvikling, at de større snupper en stadig større del af kagen. Det så vi også før corona, men udviklingen har accelereret under pandemien. Det er endnu en grund til at håbe, at vi snart er igennem krisen,” slutter Simon Bjerremann.

e-handel fordelt på størrelse

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik