Trends og tendenser i dansk e-handel

FDIH E-handelsanalyser

metode

FDIH e-handelsanalyse udarbejdes af Wilke markedsanalyse for FDIH, der står bag analysen i samarbejde med Post Danmark, MobilePay og IBM. Nedenfor beskrives den anvendte metode.

Til denne analyse anvendes et spørgeskema med ca. 30 spørgsmål. Data er indsamlet online gennem Wilkes onlinepanel, WilkeWisdom.

Der er gennemføres cirka 1.200 interviews (respondenter) pr. måned, som resulterer i 14.400 interviews pr. år. Disse interviews skaber et særdeles robust statistisk grundlag for undersøgelsens resultater. Den maksimale statistiske usikkerhed er således på +/- 0,8 procentpoint på totaler.

Den samlede indsamlingsperiode har været underopdelt op i 12 indsamlingsperioder, én pr måned. Dette er gjort for at tage højde for eventuelle sæsonafvigelser ikke ville påvirke data, og det er dermed muligt at kigge på hele perioden som helhed, ligesom der er mulighed for at opdele undersøgelsen på enkelte måneder.

Den store mængde interviews betyder også, at det er muligt at dykke dybere ned i de enkelte segmenters besvarelser og udviklingen i de 5 prædefinerede segmenter.

  • De unge (18-25 år)
  • Børnefamilier (voksne med hjemmeboende børn - 26 -50 år)
  • Singler og par (voksne uden hjemmeboende børn - 26-50 år)
  • De midaldrende (51 - 64 år)
  • Pensionister (65+)

Data er vejet, så dette er repræsentativt for Danmarks befolkning på køn, alder (6 aldersgrupper – 18-29 år, 30-39 år, 40-49 år, 50-59 år, 60-69 år og 70+ år) og 5 regioner.

Datasættet bliver endvidere vægtet på baggrund 1.000 telefoniske interviews, der typisk bliver gennemført i januar og maj i det indeværende år.

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef