Trends og tendenser i dansk e-handel
Digital Handel E-handelsanalyser

E-handelsanalysen for marts: Forbrugerne har fået større appetit på apps

Ifølge forbrugerne er brugeroplevelsen blevet bedre, og det gør det mere oplagt at shoppe via apps. Især børnefamilierne har skruet op for brugen af apps.

På blot et år er andelen af forbrugere med kommercielle apps installeret på smartphonen vokset med 8 % fra 52 % til 60 %.

Væksten er sket i alle befolkningsgrupper undtagen de unge, som faktisk har skruet ned for brugen af apps. Børnefamilierne er den befolkningsgruppe, hvor flest har installeret kommercielle apps – 7 ud af 10 har en eller flere apps.

Forklaringen på væksten skyldes ifølge FDIH’s analysechef, Simon Bjerremann, primært to ting.

” For det første bliver der handlet markant mere via smartphones, og det kan få flere til at hente apps. Og for det andet, så tyder det på, at netbutikkerne og samarbejdspartnere er blevet endnu bedre til at lave apps, der gør livet nemmere for forbrugerne. Flere forbrugere siger i hvert fald, at de får en bedre brugeroplevelse via apps, mens færre ikke ser nogle fordele ved at handle via en app.”

Godt nyt for butikkerne

Udviklingen er ifølge Simon Bjerremann godt nyt for netbutikkerne. Når forbrugerne handler via apps, har butikkerne nemlig bedre mulighed for at indsamle data, give en bedre kundeoplevelse og skabe mere loyale kunder.

”Samtidig så svarer hver tredje forbruger også, at de handler oftere i netbutikken, hvis appen giver en god oplevelse. Der er altså rigtig god grund til at se på, hvordan man kan skabe en god app.”

Især de unge handler oftere, hvis appen er god.

Læs også: Sådan skabte Coop deres prisvindende app

En af de virksomheder, der har formået at skabe en rigtig god app for både forbrugere og butikker, er Coop, som i 2019 vandt E-handelsprisen for Danmarks bedste app.

Formålet med Coops app er at skabe en bedre digital relation til de kunderne, forklarer direktør medlemsprogram og digitale kanaler i Coop, Anders Mittag.

”For at skabe den relation har vi stort fokus på, at indholdet i appen skal være nyt, relevant og inspirerende. Det gør vi blandt andet med skræddersyede tilbud henover ugen, og så bruger vi gamification for at skabe indhold, som brugerne vil bruge tid på. Det er helt centralt, at brugerne hele tiden synes, at de får noget ud af at bruge vores app. Ellers ryger man væk fra forsiden på telefonen, og så bliver man bare ikke brugt.”

Appen er downloaded mere end 1,3 mio. gange og bruges af ca. 800,000 forbrugere. Coop App’en skal ses som en digitalisering af det fysiske røde medlemskort, som Coops medlemmer har brugt.

”Vi er meget tilfredse med, så mange benytter sig af vores app, for appen er med til at skabe trafik i resten vores økosystem, og så øger den loyaliteten hos kunderne. Vi kan tydeligt se, at jo mere du bruger vores app, jo oftere besøger du vores butikker og jo mere handler du hos os.”

Coops succes med appen er ikke kommet uden hårdt arbejde, store beslutninger og udfordringer, forklarer Digital Direktør i Coop, Thomas Klausbo, som har haft ansvaret for at bygge appen.  

”De vigtigste beslutninger, vi har taget i forbindelse med udviklingen af appen, har været at flytte det hele over i skyen og lave det hele in-house. Flytningen til skyen har betydet, at vi har kunnet øge tempoet i udviklingen markant, mens valget om at gøre det hele in-house har stor betydning for, hvordan du tænker og agerer. Hvis du har eksterne udviklere, har man en tendens til blot at lægge en ordre så få det leveret uden viden, hvordan det er opbygget. Nu har vi al viden fra idé til færdigt produkt. Det er os, der ansvaret for, at eksempelvis vores swipe & betal funktion virker i dagligdagen. Det er en stor beslutning, men det gør dig langt mere agil, og du er hele tiden en del af processen og kan få input fra flere afdelinger.”

Han forklarer videre, at det et kæmpe arbejde at lave en app, og derfor skal ledelsen bakke op.

”Det tog os ca. 10 måneder at bygge appen, men det er kun toppen af isbjerget. Der ligger et enormt arbejde med backend, integration og bygning af services bag, og derfor har det været helt centralt, at koncernledelsen fra begyndelsen har gjort digitaliseringen – herunder appen - til en absolut topprioritet. Derfor er et af mine bedste råd også, at man ikke kaster sig over de store udviklingsprojekter uden at have fuldstændig opbakning fra ledelsen.”

Er du medlem af FDIH?
Log ind herunder og download din PREMIUM E-handelsanalyse for marts gratis.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik