Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

E-handelsanalysen: Instagram overhaler Facebook som brugernes favorit

E-handelsanalysen for maj 2020 har fokus på sociale medier - køb & inspiration. I 2020 har Instagram overhalet Facebook som forbrugernes primære inspirationskilde. En stor del af de produkter, der findes på sociale medier, handles efterfølgende også online.

Inspiration på nettet ender i e-handlens indkøbskurv 

En overvejende del af de forbrugere, der handler med baggrund i inspiration hentet på de sociale medier, foretager også deres køb online. Tæt på 2/3 (61%) af smider varerne i den digitale indkøbskurv efter at have været en tur forbi de sociale medier først.  

 

Størstedelen af forbrugerne (72%) finder inspirationen på Instagram, der har overhalet Facebook (68%), som brugernes favoritmedie til at følge virksomheder eller influencere. 

Nye platforme vinder frem 

Det er dog ikke kun Facebook, der i løbet af de seneste fire år, har måtte se en del af kagen ryge til Instagram. Andelen af forbrugere, der søger inspirationen via blogs er halveret i samme periode (fra 30% til 14%). Her må det dog formodes, at en del bloggere fortsat agerer influencere, men er rykket over på de mere populære kanaler, såsom Instagram og YouTube.            

Fokusspørgsmålene i maj-udgaven af FDIH E-handelsanalysen dykker ned i, hvem, der lader sig inspirere til køb på nettet, hvilke sociale medier, der tæller mest samt fordeling på varer, sociale medier og ikke mindst køn og alder.

Ikke medlem af FDIH? 

Bliv medlem hos FDIH allerede i dag, og få adgang til PREMIUM.
Eller download LIGHT analysen her:

FDIH medlem

Log ind nedenfor og få adgang til PREMIUM analysen

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik