Trends og tendenser i dansk e-handel
Digital Handel E-handelsanalyser

Ny udvikling: Forbrugerne vælger oftere hjemmelevering

Coronakrisen har ændret måden, som forbrugerne vælger at få leveret på. Hjemmeleveringer bliver valgt fremfor selvhentere, men forbrugerne sætter stadig bekvemmelighed over pris.

Siden 2016 har tendensen været klar: De danske forbrugere vælger hjemmeleveringer fra og henter i stedet deres pakker i pakkeshops eller i pakkeautomater.

Den tendens har coronakrisen dog sat en stopper for. I 2019 foretrak 50 % af forbrugerne at få leveret hjemme, men i 2020 er det steget til 59 %. Tilvalget af hjemmeleveringer sker på bekostning af især pakkeshopleveringer, der falder.

”Det giver god mening. Forbrugerne har under krisen i stigende grad handlet på nettet for at undgå unødig kontakt med andre, og så er det helt naturligt, at man også gerne vil undgå at skulle ned i en pakkeshop for at hente pakken,” siger Simon Bjerremann, analysechef i FDIH.

At den nye udvikling hænger sammen med corona illustreres tydeligt af, at antallet af hjemmeleveringer steg voldsomt i april, umiddelbart efter Danmark lukkede ned.

”Det er altså ikke, fordi forbrugerne ud af det blå pludselig er blevet trætte af leveringer i pakkeshops. Det er et corona-udsving, men vi kan ikke sige, om det vil gå tilbage til ”normal”, når vi er ude af krisen,” siger Simon Bjerremann.

Der er også en mindre stigning i antallet af forbrugere, som vælger at få varen leveret til et bestemt sted ved husstanden (eksempelvis et skur).

Bekvemmelighed slår pris

Mens selvhenter-udviklingen er vendt, så er der intet nyt under solen i forhold til, hvad der spiller en rolle, når forbrugerne vælger leveringsmetode. Bekvemmelighed betyder stadig mest. Faktisk er det kun for dem, der vælger levering til pakkeshops, at prisen for alvor har en betydning.

”Bekvemmelighed er generelt den primære grund til e-handel, og det smitter naturligt nok af på valget af leveringsform. Samtidig er der ofte ikke en kæmpe forskel i priserne på levering, og derfor betyder det ikke alverden for forbrugerne,” siger Simon Bjerremann.

Hent analysen og bliv klogere på alt fra leveringer til batelinger og forventninger i dansk e-handel.

Ikke medlem af FDIH endnu?

Bliv medlem hos FDIH allerede i dag, og få adgang til PREMIUM.
Eller download LIGHT analysen her.

FDIH-medlem?

Log ind nedenfor og få adgang til PREMIUM analysen

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik