Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

E-handelsanalysen zoomer ind på handlen i udlandet: Zalando brager frem, mens Amazon og Wish mister terræn

2 ud af 3 forbrugere handlede i udenlandske netbutikker i 2019. Forbrugerne forventer at skrue ned for forbruget i udlandet i 2020, men tallene bliver mudrede af, at mange forbrugere ikke ved, hvor netbutikkerne hører hjemme – knap halvdelen af forbrugerne tror, Zalando er dansk

De udenlandske giganter har i de sidste år haft godt fat i danske forbrugere, og i 2019 strammede de grebet yderligere. 66 % af de internethandlende forbrugere var i 2019 forbi minimum en af disse netbutikker: Zalando, Amazon, eBay, Asos, Wish og Aliexpress.

e-handel i udlandet

”Det viser endnu en gang, at de danske netbutikker skal være oppe på mærkerne, for konkurrencen er benhård og global. Det er heldigvis også mit indtryk, at virksomhederne er meget bevidste om det, for udviklingen er ikke ny,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

e-handel i udlandet hvorfor

4 ud af 10 har handlet hos Zalando

Forbrugernes favorit er uden tvivl Zalando, som distancerer de andre netbutikker godt og grundigt. Zalandos vækst er bemærkelsesværdig - i 2017 havde 28 % handlet i den tyske gigant mod 40 % i 2019.

e-handel i udlandet butikker

Amazon har omvendt mistet lidt terræn, men det betyder ifølge FDIH-direktøren ikke, at danske netbutikker skal undervurdere den amerikanske kæmpe.

”Det er er et spørgsmål om tid, inden Amazon går ind i Danmark og Skandinavien, og så er jeg ret sikker på, at tallet vil stige markant. Derfor skal de danske netbutikker ikke lade sig snyde af Amazons umiddelbare tilbagegang, men holde snuden i sporet og gøre alt for at være klar til yderligere konkurrence.”

Kinesiske Wish.com gik også lidt tilbage i 2019, og det glæder Niels Ralund sig over – både på vegne af forbrugerne og butikkerne.

”Der har været meget fokus på Wish på grund af de mange sundhedsfarlige produkter, de sælger, og det har tilsyneladende fået nogle forbrugere til at handle andre steder. Samtidig har vi og andre erhvervsorganisationer også kæmpet hårdt for at påpege urimeligheden i, at virksomheden meget ofte flyver under momsradaren og opererer på et konkurrenceforvridende grundlag. Det tror jeg også har haft en effekt.”

amazon vs Wish handel i udlandet

Flere forbrugere vil skrue ned for udlandshandlen – men aner ikke hvor butikken hører hjemme

Selvom de udenlandske giganter har så godt fat i forbrugerne, er der flere forbrugere, som gerne vil skrue ned for deres handel i udenlandske netbutikker. Tallene skal dog tages med et gran salt, vurderer Niels Ralund. Mange af de store udenlandske netbutikker er nemlig så godt brandet i Danmark, at forbrugerne tror, at de er danske – eksempelvis mener 42 % af forbrugerne, at Zalando er dansk.

”I modsætning til den fysiske grænsehandel, hvor man smider traileren på bilen og tøffer over grænsen til Otto Duborg, så har forbrugerne meget sværere ved at vide, hvor netbutikken hører hjemme. Især hvis alt på hjemmesiden - inklusive kundeservice - er på dansk. Det betyder også, at vi opererer med et mørketal i den digitale grænsehandel.”

I analysen får du som e-handler viden om:

  • Månedens Fokus: Udlandshandel og handel i udvalgte netbutikker
    • Udenlandske køb - forventet køb i 2019
    • Køb i udvalgte udenlandske netbutikker
    • Holdninger til handel i udlandet
    • Digital grænsehandel og pris

Er du medlem af FDIH?
Log ind herunder og download din PREMIUM E-handelsanalysen Januar gratis.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik