Trends og tendenser i dansk e-handel
Digital Handel E-handelsanalyser

E-handelsanalyse for februar: 9 ud af 10 forbrugere har ikke oplevet svindel online

Ny e-handelsanalyse fra FDIH slår fast, at forbrugerne trygt kan handle på nettet, for netbutikker er et trygt sted. Særligt unge tøjkøbere skal dog huske den sunde fornuft, når de handler på nettet.

Hvis man googler online svindel eller svindel på nettet, kan man hurtigt få det indtryk, at nettet er et farligt sted fyldt med svindlere og falske netbutikker. 

En ny analyse fra FDIH viser dog et noget andet billede. 9 ud af 10 forbrugere svarer således, at de aldrig har oplevet svindel, når de har handlet på nettet. 

hvor mange er svindlet online?

”Det er positive tal, som endnu en gang viser, at nettet er et yderst sikkert sted at handle for forbrugerne,” siger Niels Ralund, adm. direktør FDIH. 

Skulle man som forbrugere være så uheldig at løbe ind i en fupbutik på nettet, så er man heldigvis godt beskyttet 

Der er rigtig gode muligheder for at få pengene retur – hvis du ikke når at stoppe svindlen inden.” 

penge retur ved svindel

Hver tredje er bekymret for svindel 

Selvom det er ganske få forbrugere, der oplever svindel, så er knap hver tredje forbruger bekymret for at blive fuppet online. Det er dog ikke umiddelbart et problem, vurderer Niels Ralund. 

E-handlen buldrer frem, så det tyder ikke på, at bekymringen får forbrugerne til at droppe nettet. Jeg tror mere, at tallene viser, at forbrugerne husker den sunde fornuft. Det er positivt, for det bedste værn mod svindel sidder for enden af halsen på forbrugerne ca 40 cm fra skærmen.” 

brug af 3d secure og verified

Forbrugernes sunde fornuft kan ifølge direktøren også aflæses i, at forbrugerne (særligt mændene) i stigende antal tilmelder sig digitale sikkerhedsværktøjer som Verified by Visa og Dankort Secured by Nets. 

De unge rammes oftest 

Det er oftest de unge forbrugere, som bliver svindlet på nettet. Det hænger sammen med, at langt de fleste svindeltilfælde sker, når forbrugerne shopper tøj og sko – netop den varekategori som de unge oftest køber.   

”Der er nok en tendens til at købe tøj mere impulsivt end eksempelvis rejser, og så glemmer nogle nok at tænke, at hvis et tilbud lyder for godt til at være sandt, så er det for det meste tilfældet,” siger Niels Ralund.   

Flere ”danske” svindlere 

En interessant udvikling er, at der er sket en markant stigning i antallet af danske svindel butikker. Det er dog ikke nødvendigvis et udtryk for, at der er kommet flere danske svindlere, mener FDIH-direktøren.  

"I takt med at forbrugere, myndigheder og andre bliver bedre til at bekæmpe svindlerne, så bliver de også dygtigere og mere sofistikerede – eksempelvis ved at lave butikker, der umiddelbart ser danske ud. Det kan altså sagtens være ikke-danskere, der står bag en ”dansk” fupside.” 

hvilke lande svindles der fra

Mest svindel udenom butikkerne 

I forbindelse med online svindel er det også værd at kigge på, hvor svindlen foregår. De nyeste tal fra politiets afdeling for it-relateret kriminalitet, LCIK, viser nemlig, at langt de fleste tilfælde af svindel sker, når forbrugerne handler med hinanden – den såkaldte C2C handel. Fra december 2018 til maj 2019 modtog de 12162 sager om svindel på nettet, og en tredjedel (4206 sager) omhandlede svindel mellem private – eksempelvis hvor varen ikke er dukket op, når pengene er blevet overført. 

Er du medlem af FDIH?
Log ind herunder og download din PREMIUM E-handelsanalysen Februar gratis.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik