Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Forbrugerne vil handle endnu mere i udlandet

Januar e-handelsanalysen 2019:
Mere end hver tredje danske online forbruger handlede i 2018 hos tyske Zalando, som er den suverænt mest brugte netbutik i Danmark. Amazon er nummer to, mens Wish.com brager frem.

Hvis danske netbutikker troede, at danskernes forbrug i udenlandske netbutikker toppede med 43 mia. i 2018, så kan de godt tro om igen.

FDIH’s nyeste E-handelsanalyse viser, at forbrugerne forventer at lægge endnu flere ordrer hos Zalando, Amazon og de andre udenlandske netbutikker i fremtiden. Godt hver fjerde forbruger (27 %) forventer at købe mindst halvdelen af sine varer i udlandet i 2019 – i 2018 svarede 24 % det samme.

Hvor mange vil handle i udenlandske netbutikker

”Det er ikke overraskende, og heldigvis er det også mit indtryk, at de danske netbutikker er helt klar over, at de også i 2019 skal kæmpe benhårdt for at klare sig i konkurrencen mod de udenlandske netbutikker,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Zalando er klart størst – Wish.com tordner frem

Én af de udenlandske netbutikker, som de danske netbutikker skal kæmpe imod, er tyske Zalando, som igennem flere år har været forbrugernes foretrukne netbutik. Det var også tilfældet i 2018, hvor mere end hver tredje online forbruger (35 %) handlede i Zalando. Det er en fremgang på 7 procentpoint siden 2017.

Amazon, som stadig ikke har en dansk hjemmeside, noterede også en fremgang. 26 % af de danske online forbrugere handlede hos den amerikanske gigant i 2018 mod 21 % i 2017.

Hvor har danske forbrugere handlet i udlandet

Den mest iøjnefaldende stigning står Wish.com dog for. Hver fjerde danske online forbruger shoppede i 2018 hos den kinesisk-amerikanske platform, som er berømt og berygtet for at sælge alt mellem himmel og jord til meget lave priser. I 2017 var det 15 %.

Ifølge Niels Ralund udgør Kina-pakkerne fra Wish et stort problem for danske virksomheder, PostNord og fælleskassen, fordi Wish og andre kinesiske butikker udnytter de forældede postregler og samtidig stort set slipper for at betale moms på grund af momsbagatelgrænsen på 80 kr.

”Flere undersøgelser viser også, at mange af varerne fra Wish ikke overholder de europæiske produktregler og i mange tilfælde er direkte sundhedsskadelige. Det er farligt for forbrugerne og farligt for de danske og europæiske virksomheder, der skal bruge ressourcer på at overholde reglerne, fordi de risikerer at blive udkonkurreret.”

Stigningen i forbruget hos Wish.com står i kontrast til, at 42 % af forbrugerne svarer, at de ”helt sikkert vil undgå at handle i en udenlandsk netbutik, såfremt jeg ved, at den ikke betaler moms/skat/afgifter i Danmark.”

”Der er måske lidt langt fra tanke til handling, og jeg kan godt forstå, at det er fristende at handle hos Wish eller andre superbillige kinesiske virksomheder. Men i disse tider, hvor vi diskuterer, hvordan vi skal bruge penge fra fælleskassen, så vil jeg ønske, at både forbrugerne og politikerne fokuserede mere på, hvordan vi kan hjælpe virksomhederne med at skaffe penge til statskassen. Det handler fra politisk side om at skabe fair konkurrencevilkår, mens forbrugerne skal overveje, hvad det betyder, når ordren går til Wish fremfor en virksomhed, der bidrager til fællesskabet,” siger Niels Ralund.

 

I analysen får du som e-handler viden om:

  • Månedens Fokus: Udlandshandel og handel i udvalgte netbutikker
    • Udenlandske køb - forventet køb i 2019
    • Køb i udvalgte udenlandske netbutikker
    • Holdninger til handel i udlandet
    • Digital grænsehandel og pris
  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssigt indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget 
    • Erhvervskøbte varegrupper
  • Generelt om e-handel
    • Handelshyppighed
    • Andel af handler og forbrug
    • Gennemsnitspriser pr. køb
    • Forventet e-handel i 2019
    • Betalingsform og -kort
    • NPS efter varekategori

Ikke medlem af FDIH? 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM analysen.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen