Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Forbrugernes oplevelse af svindel på nettet

Marts e-handelsanalyse 2019:
Hvor sikkert er det at handle på nettet, og hvor stor er risikoen for at opleve svindel? Fra tid til anden fremhæves denne problematik i pressen. I marts måneds e-handelsanalyse har vi spurgt forbrugerne om deres oplevelse af svindel ved handel på nettet.

Svindel på nettet opleves af få, men dog et stigende antal, forbrugere i takt med, at flere og flere handler sker online. Mest almindelig svindel er, at forbrugeren betaler for en vare, der ikke kommer frem - eller som viser sig at være en kopivare. Særligt ved køb i udenlandske webshops kan det ligeledes være svært at få dækket et tab. 

Er svindel på nettet = reelt tab?

Analysen viser, at forbrugerne generelt er godt sikrede ved nethandel, dog får 29% af de svindelramte ikke dækket et eventuelt tab, mens hele 19% helt undlader at søge dækning for et oplevet tab, muligvis pga. beløbets størrelse.

Der er ligeledes forskel på svindelbutikkernes oprindelsesland ligesom typen af svindel er forskellig afhængig af om varen er købt i Kina eller i Danmark.

Se dig godt for hvis du køber varer fra en kinesisk netbutik

Selvom forbrugerne kun lægger ca. 3% af ordrene i Kina, står kinesiske butikker for 35% af den oplevede svindel, hvor risikoen er størst for ikke at få en betalt varer eller at modtage en kopi-vare. 

I følge e-handelsanalysen er danske webshops de mest ærlige taget i betragtning af, at danske internet-butikker står for 66% af alle handler. Her er risikoen for at havne i en såkaldt abonnementsfælde størst.

I analysen afslører vi, hvilken sikkerhedstjeneste flest kortholdere har tilmeldt sig samt hvilke varegrupper, hvor risikoen for svindel er størst, og hvor du som e-handler måske skal være særlig opmærksom på at skabe troværdig overfor kunderne.

I analysen får du som e-handler viden om:

  • Månedens Fokus: Forbrugernes oplevelse af svindel på nettet
    • Svindelformer og tab
    • Betalingskort tilmeldt sikkerhedstjenester
    • Svindelbutikkernes nationalitet
    • Varegrupper ved svindel
  • Generelt om e-handel
    •  Handelshyppighed og enheder
    • Andel af handler og forbrug ad hoc
    • Gennemsnitspriser pr køb
    • Forventet e-handel i 2019
    • NPS efter varekategori
    • Betalingsform og -kort
  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssig indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget
    • Erhvervskøbte varegrupper

Ikke medlem af FDIH? 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM analysen.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen