Trends og tendenser i dansk e-handel
Digital Handel E-handelsanalyser

Forbrugerne er vilde med fordelsklubber – især kvinderne

Fordelsklubber hitter hos de danske forbrugere, som er på jagt efter lette løsninger og gode rabatter. Hvert tredje medlem mener dog ikke, at de får nok værdi ud af deres medlemskab.

Har man fået lov til at kigge på kortene i en dansk forbrugers pung eller tjekke indbakken, så vil man hurtigt kunne konkludere, at de danske forbrugere er vilde med at melde sig ind i fordelsklubber.

Faktisk er hele 8 ud af 10 (83 %) forbrugere er medlem af en fordelsklub, mens blot 17 % kategorisk siger nej tak til fordelsklubber - fordelsklubber dækker både over klubber, hvor medlemskab er gratis, og klubber, hvor kunderne skal betale for medlemskab. Eksempelvis Club Matas og Luxplus.dk 

Fordelsklubberne er især populære hos kvinderne – 92 % er medlem af en klub, mens 58 % er medlem af mindst fire klubber. For mændene er tallene 74 % og 29 %.

Hvor mange er medlemmer af fordelsklubber

Mænd vil have rabat, kvinder vil have point

Ser vi på, hvorfor forbrugerne melder sig ind i fordelsklubber, er både mænd og kvinder er enige om, at prisfordele er vigtigere end eksempelvis adgang til særlige events og mere personlige tilbudsmails. Der er dog også forskel på mænd og kvinder. Ifølge kvinderne er det vigtigst, at de kan opspare point til fremtidige køb, mens mændene anser fast rabat, som den vigtigste årsag.

Årsager til medlemsskab af fordelsklub

Fordelsklub uden fordele?

Selvom forbrugerne er med i mange fordelsklubber, så er det langt fra alle, som mener, at klubberne lever op til navnet. 35 % af forbrugerne i fordelsklubber oplever en lav eller meget lav grad af fordele – 10 % bruger aldrig deres medlemskort. Det er spild af potentiale, mener Andreas Dirksen, som har stået bag flere succesfulde fordelsklubber og i dag investerer i virksomheder med fordelsklubber.

”Både for kunder og virksomhed er der et kæmpe potentiale i fordelsklubber. Kunderne kan – som navnet antyder – få en masse fordele, mens virksomheden kan sikre loyale kunder og samtidig få en masse værdifuld data, som kan bruges til at udvikle forretningen.”

Hvis det skal lykkes, er det dog ikke nok bare at give rabat eller sende personlige mails, pointerer han.

”Det handler i høj grad om kommunikation. Dine kunder skal hurtigt og enkelt se, hvad de får ud af deres medlemskab, og så skal de mindes om det. Fortæl dem, hvad de får og hvad de går glip af, hvis de melder sig ud – forbrugere hader at gå glip af noget!”

Oplever du værdi ved medlemsskab

Tre gode råd fra Andreas Dirksen: Sådan laver du en succesfuld fordelsklub, hvor medlemmerne betaler

1) Værdi

Du skal være skarp på, hvordan du vedvarende bringer værdi til dine medlemmer, så kunderelationen bliver så lang som mulig.

Og nej, du skal ikke fastholde medlemmerne ved at binde dem. Hvis du er nødt til at binde dine medlemmer, er det fordi dit medlemstilbud ikke er godt nok!

2) Onboarding

Du skal sikre, at dine nye medlemmer forstår hvordan deres medlemskab fungerer, hvad perspektivet er i det, og hvordan de konkret får værdi af deres medlemskab.

Hvis ikke de hurtigt oplever at få værdi af deres medlemskab, er de hurtigt ude igen, og de vender sandsynligvis aldrig tilbage til din fordelsklub igen!

3) Loyalitetsbelønning

Beløn dine medlemmers loyalitet, så de får flere fordele, jo længere tid de er medlem hos dig. Derved øges sandsynligheden for, at de bliver hos dig forever.

Vi mennesker hader at miste noget vi har optjent, og hvis dine medlemmer over tid har optjent en række fordele, vil de tænke sig om to gange ift. evt. at udmelde sig!

Download analysen, som også gør dig klogere på:

  • Generelt om e-handel
    •  Handelshyppighed og enheder
    • Andel af handler og forbrug ad hoc
    • Abonnementsandele og forbrug
    • Gennemsnitspriser pr køb
    • Forventet e-handel i de kommende år
    • NPS efter varekategori
    • Betalingsform og -kort

  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssig indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget
    • Erhvervskøbte varegrupper

Download Premium-analysen for september

Log ind herunder og download PREMIUM analysen.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik