Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Forbrugerne foretrækker omni channel og mails

Det gør ikke den store forskel, om du har en fysisk butik eller ej, men din e-mail skal være nem at finde, og så bør du overveje at chatte, viser ny analyse fra FDIH.

Omni channel, chat og e-mails

For knap halvdelen af forbrugerne gør det ingen forskel, om netbutikken har tilknyttet en fysisk butik eller ej. Det handler ifølge Niels Ralund, adm. Direktør i FDIH, om, at tilliden på nettet er stærk.

”Forbrugerne har ikke brug for, at der er en fysisk butik, for at de føler sig trygge, og det er yderst positivt.”

Han understreger dog, at det stadig kan være en rigtig god idé for netbutikker at have en omni channel strategi, ved også at åbne fysiske butikker. For hver tiende kunde har en fysisk butik rigtig stor betydning, så de fysiske butikker er efterspurgte. Det giver kunderne mulighed for at se, røre og prøve varerne inden købet, hvilket giver en sikkerhed for særlige varegrupper og for mange kunder. Samtidig er det en god mulighed for mersalg, når kunden kommer ned i den fysiske butik efter at have set varen online.

Foretrækkes netbutikker, som også har en fysisk butik

”De fysiske butikker kan være med til at knytte kunderne endnu tættere på brandet, og sikre endnu større tillid, så det kan være en god ide for mange – og vi ser da også, at rigtig mange netbutikker udvider med en fysisk butik.”

Han peger på netbutikker som Nicehair og Unisport, der har haft stor succes med omni channel strategi, og derved åbne fysiske butikker ved siden af den digitale.

”Erfaringen fra de fleste er, at man ikke skal være nervøs for, at det æder af det digitale salg. Tværtimod, så styrker det salget online.”

Fysiske butik kan undværes – mailen kan ikke

I afdelingen for knap så overraskende nyheder finder vi tallene på, hvordan kunderne foretrækker at komme i kontakt med netbutikkerne før et køb. Det er ikke overraskende mails og chat, som er kundernes favorit, og som igen i år snupper andele fra telefonen. Derfor er oplysninger på, hvordan jeres kunder kommer i kontakt med virksomheden virkelig vigtig at fremhæve på hjemmesiden, så de er lette at finde. Det skaber samtidig troværdighed at have tydelige kontaktinformationer.

”Tendensen er tydelig: de yngre forbrugere foretrækker i stigende grad chat og mails fremfor telefonen,” siger Niels Ralund.

 

 Hent hele analysen, som også gør dig klogere på

  • Månedens Fokus: Omni channel services
    • Betydning af fysisk butik for handlen
    • Omni channel services og betydning
    • Forskel på serviceparametre ift. køn
    • Foretrukken kontaktform
    • Geo-lokaliserede tilbud

  • Generelt om e-handel
    •  Handelshyppighed og enheder
    • Andel af handler og forbrug ad hoc
    • Abonnementsandele og forbrug
    • Gennemsnitspriser pr køb
    • Forventet e-handel i de kommende år
    • NPS efter varekategori
    • Betalingsform og -kort

  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssig indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget
    • Erhvervskøbte varegrupper

Ikke medlem af FDIH? 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM analysen.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen