Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Selvhenterne vinder frem: Sådan får forbrugerne leveret deres pakker

Udlevering i pakkeshops og pakkeautomater hitter hos forbrugerne, som vælger de fleksible løsninger, når de skal have leveret de varer, de køber på nettet.

De danske ringeklokker og postkasser bliver i mindre grad forstyrret af pakkebude, der skal levere de mange pakker, som forbrugerne køber på nettet.

Forbrugerne foretrækker nemlig at hente deres pakker selv fremfor at få leveret dem til hjemmet. Det viser FDIH’s seneste analyse.

”Det interessante er i mine øjne, at forbrugerne faktisk foretrækker selv at hente pakkerne. Umiddelbart er det nemmeste at få leveret til døren, men det stiller krav om, at man skal være hjemme på et bestemt tidspunkt. Det står i skarp kontrast til, at forbrugerne efterspørger de fleksible og nemme løsninger,” siger Niels Ralund, adm. Direktør i FDIH.

Levering: Det foretrækker forbrugerne

Forbrugernes ønske om fleksibilitet bliver understreget af, at 64 % angiver bekvemmelighed som årsag til, hvorfor de valgte en bestemt leveringsform.

Tendensen med selvhenterne er ikke ny, og logistikvirksomheder har da også i de seneste år skruet op for antallet af pakkebokse og udleveringssteder. Bring har f.eks. lanceret et nyt initiativ med private udleveringsteder, mens PostNord Danmark i samarbejde med SwipBox i løbet af de næste år vil opstille ca. 10.000 Nærbokse overalt i Danmark.

”Der er er gang i rigtig mange interessante logistikprojekter, som alle vil øge fleksibiliteten for forbrugerne,” roser Niels Ralund, som også mener, at det er positivt i lyset af debatten om bæredygtighed.

”Det kan forhåbentligt mindske antallet af de forgæves ture, som logistikvirksomhederne har.”

Godt nyt for de fysiske butikker

De nye tal er ikke kun godt nyt for stressede og nedtrykte ringeklokker, men også for de mange fysiske butikker, som fungerer som udleveringsted. Undersøgelser viser, at flertallet af forbrugerne handler ekstra, når de skal hente en vare i en fysisk butik. Det bliver bekræftet af Jens Juul Nielsen, Informationsdirektør hos Coop, der har flere butikker, hvor kunderne kan hente deres pakker.

”Det er en rigtig god service for vores kunder, og så giver det os en oplagt mulighed for at øge omsætningen, da flere kunder også vil tage en kurv i hånden og ordne deres indkøb, når de er i butikken.”

Hent hele analysen, som også gør dig klogere på

  • Månedens Fokus: Levering og services ved levering
    • Foretrukken leveringsform
    • Valgt levering på sidste køb
    • Anvendelse af ekstra services
    • Køb af bæredygtig levering
    • Fysiske varer købt i udlandet
    • Fragtpris- og forventning
    • Fragtpris: Danmark vs. udland
  • Generelt om e-handel
    •  Handelshyppighed og enheder
    • Andel af handler og forbrug ad hoc
    • Abonnementsandele og forbrug
    • Gennemsnitspriser pr køb
    • Forventet e-handel i de kommende år
    • NPS efter varekategori
    • Betalingsform og -kort

  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssig indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget
    • Erhvervskøbte varegrupper

Ikke medlem af FDIH? 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM analysen.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen