Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Forbrugerne installerer flere apps, men er butikkerne gode nok til at udnytte potentialet?

Nye tal fra E-handelsanalysen viser, at potentialet for apps langt fra er indfriet, selvom forbrugerne henter flere apps. Mere end hver fjerde forbruger mener ikke, at apps giver fordele i forhold til at handle direkte på netbutikkens hjemmeside.

I takt med at forbrugerne i stigende grad handler via deres smartphones, bliver der også installereret flere apps, som forbrugerne køber igennem. FDIH’s E-handelsanalyse fra februar 2019 viser således, at 52 % af de danske forbrugere benytter sig af apps og i gennemsnit har installeret 5,2 kommercielle apps. Det er en fremgang fra 2018, hvor forbrugerne i snit havde 4,6 apps installeret.

forbrugere der apps

”Over halvdelen af forbrugerne har installeret kommercielle apps, så vi må konkludere, at det efterhånden er blevet ganske naturligt for danskerne at handle via apps,” forklarer Simon Bjerremann, analysechef i FDIH.

Ser man på, hvorfor forbrugerne køber via apps, er det især brugervenligheden og muligheden for at handle på farten, som bliver fremhævet.

FDIH’s analysechef hæfter sig dog ved, at mere end hver fjerde forbruger ikke mener, at det giver nogle fordele at handle via en app.

”Den positive udlægning er, at det efterlader et stort potentiale for butikkerne. Men det viser også, at der skal noget ekstra til for at lave en app, der kan give forbrugerne en rigtig god oplevelse og samtidig forsyne butikken med en masse vigtige data. Det skal man huske, når man kaster sig over app-udviklingsarbejdet.”

Derfor handler forbrugerne via apps

Coop: Sådan skabte vi Danmarks bedste app

En af de virksomheder, der har formået at skabe en rigtig god app for både forbrugere og butikker, er Coop, som i år vandt E-handelsprisen for Danmarks bedste app.

Formålet med Coops app er at skabe en bedre digital relation til de kunderne, forklarer direktør medlemsprogram og digitale kanaler i Coop, Anders Mittag.

”For at skabe den relation har vi stort fokus på, at indholdet i appen skal være nyt, relevant og inspirerende. Det gør vi blandt andet med skræddersyede tilbud henover ugen, og så bruger vi gamification for at skabe indhold, som brugerne vil bruge tid på. Det er helt centralt, at brugerne hele tiden synes, at de får noget ud af at bruge vores app. Ellers ryger man væk fra forsiden på telefonen, og så bliver man bare ikke brugt.”

Appen er downloaded mere end 1,3 mio. gange og bruges af ca. 800,000 forbrugere. Coop App’en skal ses som en digitalisering af det fysiske røde medlemskort, som Coops medlemmer har brugt.

”Vi er meget tilfredse med, så mange benytter sig af vores app, for appen er med til at skabe trafik i resten vores økosystem, og så øger den loyaliteten hos kunderne. Vi kan tydeligt se, at jo mere du bruger vores app, jo oftere besøger du vores butikker og jo mere handler du hos os.”

Coops succes med appen er ikke kommet uden hårdt arbejde, store beslutninger og udfordringer, forklarer Digital Direktør i Coop, Thomas Klausbo, som har haft ansvaret for at bygge appen.  

”De vigtigste beslutninger, vi har taget i forbindelse med udviklingen af appen, har været at flytte det hele over i skyen og lave det hele in-house. Flytningen til skyen har betydet, at vi har kunnet øge tempoet i udviklingen markant, mens valget om at gøre det hele in-house har stor betydning for, hvordan du tænker og agerer. Hvis du har eksterne udviklere, har man en tendens til blot at lægge en ordre så få det leveret uden viden, hvordan det er opbygget. Nu har vi al viden fra idé til færdigt produkt. Det er os, der ansvaret for, at eksempelvis vores swipe & betal funktion virker i dagligdagen. Det er en stor beslutning, men det gør dig langt mere agil, og du er hele tiden en del af processen og kan få input fra flere afdelinger.”

Han forklarer videre, at det et kæmpe arbejde at lave en app, og derfor skal ledelsen bakke op.

”Det tog os ca. 10 måneder at bygge appen, men det er kun toppen af isbjerget. Der ligger et enormt arbejde med backend, integration og bygning af services bag, og derfor har det været helt centralt, at koncernledelsen fra begyndelsen har gjort digitaliseringen – herunder appen - til en absolut topprioritet. Derfor er et af mine bedste råd også, at man ikke kaster sig over de store udviklingsprojekter uden at have fuldstændig opbakning fra ledelsen.”

Hvad køber forbrugerne via apps

Dagligvarer er den varekategori, som forbrugeren oftest køber via apps. Det er oftest kvindelige forbrugere under 50 år fra Region Hovedstaden, som benytter sig af apps.

Det køber forbrugerne via apps

 

I analysen får du som e-handler viden om:

  • Månedens Fokus: Køb via apps
    • Apps til køb på smart devices
    • Køb af varekategorier via apps
    • Oplevede brugerfordele ved apps
  • Generelt om e-handel
    •  Handelshyppighed
    • Andel af handler og forbrug
    • Gennemsnitspriser pr køb
    • Forventet e-handel i 2019
    • NPS efter varekategori
    • Betalingsform og -kort
  • Business to Business tal i kategorierne
    • Indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget
    • Erhvervskøbte varegrupper

Ikke medlem af FDIH? 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM analysen.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen