Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Forbrugerne foretager køb af julegaver online som aldrig før

Rekordmange forbrugere vil i år købe julegaver på nettet. Det er nemmere og hurtigere, lyder forbrugernes forklaring på den stigende digitale julegaveshopping.

Køber du julegaver online?

64% af forbrugerne vil i 2019 foretage køb af julegaver online 

Når valget står mellem at klare julegaveindkøbene hjemme fra sofaen eller fare rundt på gader og stræder, så vælger flere og flere forbrugere sofaen. I år vil 64 % af forbrugerne  foretage køb af julegaver online sammenlignet med 61 % sidste år. Forbrugerne vil i år også købe endnu flere gaver på nettet - 6 ud af 10 vil købe halvdelen af julegaverne online.

Forventer du at købe julegaver på nettet i år?

Hvor mange penge vil du bruge på julegaver i år?

Den stigende digitale julegaveshopping overrasker ikke FDIH’s adm. Direktør Niels Ralund, som påpeger, at fordelene ved at handle på nettet bliver meget tydelige i juletiden.

”December er en travl periode, så når man kan slippe for trængslen og spare tid ved at klare indkøbene på nettet, så er det klart, at mange forbrugere vælger det.”

Hvor meget tid forventer du at spare ved at købe julegaver på nettet?

 

En væsentlig årsag til at købe julegaver online er også, at man nemt kan finde præcis den vare, man er på udkig efter.

”Hvis man først en gang har faret forvildet rundt i et storcenter på en forgæves jagt efter en bestemt vare, så er det fristende at klare det hjemme fra sofaen med et glas gløgg i hånden næste gang,” siger Niels Ralund.

Hvorfor køber du julegaver på nettet?

Stigningen skyldes ifølge FDIH-direktøren også, at forbrugerne har fået meget mere tillid til netbutikkerne og leverandørerne.

”Når vi ser nogle år tilbage, så var mange forbrugere nervøse for, at pakkerne ikke nåede frem i tide, og derfor fravalgte de netbutikkerne. I år er det kun 7 %, der ikke køber online, fordi de er nervøse for det.”

Mere tøj og flere oplevelser under træet

De forbrugere, der ønsker sig tøj og oplevelser, kan i år godt glæde sig til at pakke gaver op. Har du sat næsen op efter et køleskab eller en ny smartphone, kan du omvendt godt begynde at forberede en passende grimasse. Der vil nemlig være mere tøj og flere oplevelser under træet, mens der bliver skåret ned for hårde hvidevarer og film og spil.

Det kan du læse om i analysen:

        • Månedens Fokus: Online julehandel
          • Gavekøb på nettet
          • Årsager til køb af julegaver på nettet
          • Varegrupper og julegavebudget
          • Befolkningsgruppers budget og varevalg
          • Årsager til ikke at købe julegaver på nettet
        • Fokus: Bæredygtighed
          • Forbrugernes holding til bæredygtighed i e-handel
          • Dimensioner af bæredygtighed ved e-handel
        • Generelt om e-handel
          •  Handelshyppighed og enheder
          • Andel af handler og forbrug ad hoc
          • Abonnementsandele og forbrug
          • Gennemsnitspriser pr køb
          • Forventet e-handel i de kommende år
          • NPS efter varekategori
          • Betalingsform og -kort

        • Business to Business tal i kategorierne
          • Erhvervsmæssig indkøbsansvar 
          • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget
          • Erhvervskøbte varegrupper

Log ind herunder og download PREMIUM analysen.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik