Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Forbrugernes holdning til bæredygtighed i e-handel påvirker valg af butik

April e-handelsanalyse 2019 har hele to fokuspunkter;
Forbrugernes holdning til bæredygtighed i e-handel og online salg af tøj, sko og accessories. To meget forskellige emner og alligevel er der mange lighedspunkter.

Bæredygtighed handler om varer, ikke om butikker

Der er næsten dødt løb, når man spørger danskerne, hvor stor betydning bæredygtighed har, når de skal vælge netbutik. 49 % svarer ”ingen betydning”/ ”lille betydning”. Mens 46 % svarer ”stor betydning”/ ”nogen betydning”. Endelig svarer 6 % ”ved ikke”, viser aprils analyse.

Bæredygtighed er for halvdelen af forbrugerne, at produktet er produceret miljøvenligt og bæredygtigt.

Kvinder er i højere grad end mænd opmærksomme på bæredygtighed, og det er især et fænomen i hovedstaden.

Tøj, sko og smykker - online og offline

Både online og fysiske butikker anvendes flittigt af de fleste til køb af tøj, sko og smykker. Der er altså ikke tale om et enten/eller. Det er kun i alt 10%, der svarer, at de har fravalgt enten netbutikker eller fysiske butikker.

Der er flere, som køber tøj i fysiske butikker end online, og de kunder fremhæver muligheden for at prøve tøj før køb, så varen ikke skal byttes samt oplevelsen. Onlinebutikker vælges af bekvemmelighed, lavere priser og større udvalg. 

Analysen viser også, at kvinder køber meget oftere end mænd.

I analysen får du som e-handler viden om:

  • Månedens Fokus: Bæredygtighed i e-handel
    •  Forbrugernes holdning til bæredygtighed i e-handel
    • Dimensioner af bæredygtighed ved e-handel
  • Månedens Fokus: Online salg af tøj, sko og accessories
    • Køb af tøj og sko - frekvens
    • Tøj & sko - indkøbskanal
    • Årsager til handel i fysiske butikker
    • Årsager til handel online
  • Generelt om e-handel
    •  Handelshyppighed og enheder
    • Andel af handler og forbrug ad hoc
    • Abonnementsandele og forbrug
    • Gennemsnitspriser pr køb
    • Forventet e-handel i 2019
    • NPS efter varekategori
    • Betalingsform og -kort
  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssig indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget
    • Erhvervskøbte varegrupper

Ikke medlem af FDIH? 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM analysen.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen