Trends og tendenser i dansk e-handel
Digital Handel E-handelsanalyser

E-handelsanalyse giver grund til optimisme: Forbrugerne vil handle endnu mere på nettet i 2020

Hver fjerde forbruger planlægger at skrue op for forbruget på nettet, mens kun 9 % forventer at handle mindre online i 2020. De digitale tøjbutikker har igen udsigt til den største fremgang, men også dagligvarehandlen vil vokse flot.

Fremgangen i dansk e-handel vil fortsætte i 2020. Ifølge en ny analyse fra FDIH vil hver fjerde forbruger (23 %) trykke endnu flere gange på købsknappen i 2020, mens blot 9 % forventer at lette trykket fra speederen. Det vækker glæde hos Niels Ralund, adm. Direktør i FDIH, der dog ikke er ved at falde ned ad stolen af overraskelse.

”Branchen er i fremgang, så det er ikke så overraskende tal at begynde året med, men det er stadig dejligt at se, for det betyder, at kunderne sætter pris på den service, som netbutikkerne giver – både hvad angår pris, kvalitet og kundeservice,” siger Niels Ralund, adm. direktør FDIH.

Hvad vil forbrugerne købe på nettet?

Han hæfter sig ved, at undersøgelsen er lavet i den travle juleperiode, hvor mange forbrugere måske føler, at de har brugt rigeligt med penge.  

”Samtidig er ord som handelskrig, manglende forbrugertillid og økonomisk opbremsning også blevet hyppigere gæster i medierne, så det ville ikke være mærkeligt, hvis forbrugerne gav udtryk for, at de ville skrue ned for forbruget. Det sker bare ikke, og det vidner om, hvor godt netbutikkerne gør det.”

Tøjbutikkerne fortsætter fremgangen

Tøj, sko og smykker er med afstand den varekategori, som danskerne oftest handler på nettet, og det vil ikke ændre sig i den nærmeste fremtid. Tværtimod svarer over halvdelen af forbrugerne, at de vil handle mere tøj på nettet i 2020. De digitale dagligvarebutikker har også grund til optimisme – i 2019 ville 23 % handle flere dagligvarer online, i 2020 er det tal vokset til 26 %.

Det hænger ifølge direktøren sammen med, at flere dagligvarebutikker tilbyder digitale løsninger som eksempelvis abonnementsordninger og Click & Collect, men de eksisterende, som eksempelvis nemlig.com, kan levere til flere kunder og har udvidet menukortet til også at omfatte måltidskasser. Det tiltaler flere og flere forbrugere, som er på udkig efter bekvemme løsninger til dagligdagen.

”Det interessante ved dagligvarebranchen er, at den er så kæmpestor, så selv et par procenters vokseværk har enorm betydning for både de digitale og fysiske butikker. Derfor er der ekstra grund til at følge udviklingen tæt,” siger Niels Ralund.

En bæredygtig bremse?

Selvom netbutikkerne tilbyder fornuftige priser, bekvemmelighed og stort udvalg, forventer 6 % af forbrugerne alligevel at skrue ned for forbruget i 2020. Den primære årsag skal findes i et begreb, som – heldigvis – er svært at komme udenom i tiden: Bæredygtighed.

”Der bliver med rette talt rigtig meget om bæredygtighed, så det er helt naturligt, at forbrugerne også tænker over det i forbindelse med e-handel. Det er endnu en grund til, at hele e-handelsbranchen – fra producent til sælger og leverandør – forholder sig til, hvordan vi kan sikre en så bæredygtig en branche som muligt,” siger Niels Ralund.

Hvorfor ikke handle på nettet

Det handler ifølge direktøren også om gennemsigtighed i branchen.

”Nogle gange kan man få det indtryk, at hvis vi bare droppede e-handel, så kunne vi afblæse klimakrisen. Det er selvfølgelig ikke tilfældet. For det at bestille en vare hos eksempelvis Boozt skal selvfølgelig holdes op mod klimabelastningen, når forbrugerne starter Skodaen for at trille en tur ned i byen. De nuancer har vi en opgave med at få frem i lyset samtidig med, at vi selvfølgelig skal gøre alt, hvad vi kan for at gøre branchen mere grøn.”

Han nævner dagligvarebranchen som et godt eksempel på en digital branche, der faktisk gør det nemmere for forbrugerne at handle bæredygtigt.

”En af de primære grunde til at handle dagligvarer og eksempelvis måltidskasser er, at forbrugerne undgår madspild, unødvendige impulskøb og lettere kan vælge sunde retter.”

Det kan du læse om i analysen:

  • Månedens fokus:
    • Forventninger til 2020 og Black Friday køb
    • Black Friday: andel handlende og købstype
    • Forbrugernes forventninger til køb
    • Årsager til lavere forbrugsforventninger
    • Netbutikker -loyalitet og inspiration fra medier
  • Generelt om e-handel
    • Handelshyppighed og enheder
    • Andel af handler og forbrug ad hoc
    • Abonnementsandele og forbrug
    • Gennemsnitspriser pr køb
    • Forventet e-handel i de kommende år
    • NPS efter varekategori
    • Betalingsform og -kort

  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssig indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget
    • Erhvervskøbte varegrupper

Log ind herunder og download PREMIUM analysen.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik