Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Halvårsanalysen 2019: Smartphones og abonnementskøb løfter dansk e-handel

Forbruget på nettet voksede med 7,6 mia. kr. det første halvår af 2019, viser E-handelsanalysen. Det er især netbutikkernes evne til at levere super service og smarte løsninger, som løfter forbruget, vurderer FDIH.

Hvis de danske forbrugere har en smule ondt i musefingeren eller kan lugte røg fra deres betalingskort, er det ikke overraskende. I de første seks måneder af 2019 har forbrugerne nemlig handlet som aldrig før på nettet.

Helt præcist er det blevet til 105 mio. handler til en samlet værdi på 71,2 mia. kr., og dermed er dansk e-handel godt på vej mod en ny omsætningsrekord. Det konkluderer FDIH’s nye E-handelsanalyse for 1. halvår 2019.

”Det er en imponerende vækst, og samtidig kan vi glæde os over, at hver fjerde kunde forventer at handle endnu mere i fremtiden, og blot 5 % vil skære ned på deres digitale forbrug. Der er virkelig grund til optimisme i branchen,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Køb og forventninger til køb

Smartphones har gjort det endnu nemmere

En af de primære årsager til at handle på nettet er bekvemmelighed. Derfor er det heller ikke overraskende, at knap hver tredje forbruger foretager køb via smartphones. Det er nemt, og man kan handle, når man har tid – hjemme fra sofaen eller i bussen på vejen til arbejde, forklarer Niels Ralund, som forventer, at køb via smartphones snart vil overhale computere.

”Der ingen tvivl om, at en stadig større del af forbruget flytter over på smartphones. Især for den yngre generation og for børnefamilierne er det efterhånden mere naturligt at foretage køb på mobilen fremfor på computeren.”

Hver femte krone bliver brugt på abonnementskøb

Ønsket om bekvemmelighed kommer også til udtryk ved, at 20 % af forbruget kommer fra abonnementskøb. Størstedelen af købene er de klassiske abonnementskøb som telefoni, tv-pakker og transport, men tendensen peger mod, at flere almindelige varer tilbydes på abonnement. Allerede i dag kan forbrugerne købe alt fra sokker og kosmetik til dagligvarer, måltidskasser og underholdning på abonnement.

”Jeg forventer, at mængden af abonnementskøb vil stige markant i fremtiden, for det opfylder forbrugernes behov for nemme og hurtige løsninger,” siger Niels Ralund.

Hvor meget bliver købt via abonnement

Super service løfter dagligvaresalget

Dagligvarer er den store joker i e-handlen, fordi blot et par procents stigning på nettet kan få det samlede forbrug til at vokse markant. Det digitale gennembrud for dagligvarerne har dog været længe undervejs, og det fylder i dag stadig blot 4 % af den samlede omsætning på nettet. Gennembruddet nærmer sig dog for alvor, vurderer Niels Ralund, som henviser til, at kunderne i de digitale dagligvarebutikker forventer at øge deres digitale forbrug markant.

”Danmark er et af de lande med flest supermarkeder pr. indbygger, så det digitale gennembrud har haft vanskelige kår. De seneste år har vi dog set, at de store dagligvarekæder i stigende grad satser på nettet og lancerer smarte digitale løsninger. Det gør de selvfølgelig, fordi de kan se, at kunderne efterspørger det.”

Han hæfter sig også ved, at dagligvarebutikkerne får de klart bedste anmeldelser i analysen - nemlig.com er eksempelvis den netbutik, som relativt flest forbrugere vil anbefale til andre.

”Jeg tror, at vi i løbet af et par år vil komme op på niveau med England, hvor ca. 7 % af dagligvaresalget er digitalt, og det vil altså betyde en hel del for den samlede omsætning på nettet,” siger Niels Ralund. 

Appetitvækker – se mere i analysen

  • Zalando er den største netbutik - de tyve største butikker sidder samlet på mere end hver fjerde handel (26%).
  • Over halvdelen (58%) af de unge klarer selv ”last mile”
  • 44% af de nye butikker findes via søgemaskiner. 12% via sociale medier

Dette kan du læse mere om i Halvårs-analysen 2019:

  • Dansk e-handel 1. halvår 2019
  • Estimat på 2019
  • Abonnement - forbrug og kategorier
  • Handler og forbrug
  • Kundens vej til køb
  • Om forbrugerne
  • top 20 butikker og NPS
  • Betaling på internettet
  • Devices: søgning og køb
  • Levering og returnering
  • Udland
  • Business to Business (B2B)
  • Om undersøgelsen

Ikke medlem af FDIH? 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM Halvårsrapporten 2019 gratis.

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen