Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Halvårsanalyse 2018; Vækstfesten fortsætter, men risikoen for tømmermænd stiger

Med en vækst på 12 % i årets første seks måneder er dansk e-handel stadig i topform. Hver tredje handel sker dog i udenlandske butikker, og det får e-handlens organisation FDIH til at kræve politisk handling og rettidig omhu.

De danske forbrugere handlede i de første seks måneder af 2018 for 63 mia. kr. på nettet, så forbruget voksede med 11,7 %. Hvis væksten fortsætter, bliver 2018 endnu et rekordår, konkluderer FDIHs E-handelsanalyse, der har taget temperaturen på dansk e-handel i 1. halvår 2018. Den fine vækst glæder Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

”En vækst på knap 12 % er et rigtig flot resultat, som de danske virksomheder kan være stolte af. Væksten skyldes nemlig i høj grad, at flere virksomheder sælger via nettet, og at de er gode til det. Det giver forbrugerne bedre mulighed for at handle, som de vil, og det afspejler sig i væksten.”

Analysen viser også, at e-handlen i stigende grad rykker fra computeren over på mobilen. I de første seks måneder blev hver femte køb foretaget på en smartphone. Det er en stigning på 40 % i forhold til samme periode sidste år.

”Forbrugerne vil handle nemt og bekvemt, og det kan de gøre på mobilen, som flere og flere netbutikker heldigvis er begyndt at prioritere. Jeg er helt overbevist om, at det vil være med til at sikre fin vækst i lang tid – især i takt med at smartphone-generationen bliver mere købestærk.”

Presset fra udlandet stiger

Den flotte vækst i nethandlen er markant større end i resten af dansk detailhandel. Derfor har netbutikkerne i flere omgange fået skylden for butiksdød i især provinsen. Den påstand køber Niels Ralund dog ikke.

”Dansk detailhandel skal ikke se nethandel og fysiske butikker som konkurrenter, for det gør forbrugerne ikke. De handler der, hvor det giver mening for dem, og det skal butikkerne tage højde for.”

Fokus bør i stedet være på konkurrencen fra de udenlandske giganter, der snupper en stadig større del af forbruget.

”De sande konkurrenter er Zalando, Wish, Amazon og andre giganter, som vokser helt vildt. Og jo mere krudt vi bruger på en pseudo-debat om on- eller offline i dansk detailhandel, jo større andele erobrer de. Allerede nu går 35 % af handlerne til udlandet, og det bekymrer mig, fordi udviklingen bevæger sig mod at ”The winner takes it all” – altså giganter dominerer nethandlen.

Konkurrence er velkommen – den skal bare være fair

I Danmark koncentreres nethandlen også, da de 20 mest populære netbutikker nu snupper 25 % af forbruget, og de fem mest benyttede netbutikker er alle udenlandske.

”Der er rigtig mange dygtige netbutikker i Danmark, og der er stadig plads til dem alle. Jeg frygter dog, at hvis vi ikke udviser rettidig omhu, ender med amerikanske eller tyske tilstande, hvor én butik - Amazon – sluger næsten halvdelen af e-handlen.”

Hvis ikke de udenlandske giganter på sigt skal snuppe hele kagen og kun efterlade krummer til danske virksomheder, er det dog ikke nok med samarbejde mellem de danske butikker. Politikerne skal gøre mere for at sikre fair konkurrence og lige vilkår, lyder det fra Niels Ralund.

”Jeg vil gerne slå fast, at danske virksomheder er dygtige og helt klar på konkurrence, men den skal være fair. Det er den ikke, når eksempelvis kinesiske wish.com, der tordner frem på listen over mest benyttede netbutikker, på grund af forældede postaftaler kan sende varer til latterligt lave fragtpriser til danskerne, undgå moms og told og samtidig se stort på kravene til produktsikkerhed. Det bliver politikerne nødt til at tage det alvorligt - nu! Vi kan ikke vente i årevis på EU-regler, eller risikerer vi at blive ramt af nogle grimme tømmermænd, når vækstfesten slutter.”  

Dette kan du bl.a. læse mere om i Halvårsrapporten:

  • Status for dansk e-handel i 1. halvår 2018
  • Top 20 netbutikker
  • Foretrukne betalingsformer
  • Danskernes køb i udlandet
  • Førstegangskøb og loyalitet
  • Impuls eller planlagt
  • 3 primære årsager til netkøb
  • ... og mange andre spændende tal for dansk e-handel 

Ikke medlem af FDIH? 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM Halvårsrapporten 2018 gratis.

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen