Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

E-handelsanalysen 1. halvår 2020: Dansk e-handel slår rekord i vildt corona-halvår

Selvom coronakrisen barberede flere milliarder af rejsekøbene, rundede danskernes onlineforbrug i første halvår 2020. 74,7 mia. kr. og satte dermed ny rekord. Rekorden skyldes ændrede forbrugsvaner og ikke mindst en eksplosiv stigning i salget af dagligvarer, håndsprit og hobbyprojekter.

Coronakrisen har vendt op og ned på alle dele af samfundet, siden de første sygdomstilfælde i begyndelsen af 2020 ramte Danmark.

Den danske e-handel er i den grad også blevet påvirket af krisen, men trods markante fald i dele af branchen voksede den samlede omsætning med 5 % i årets første halvdel. Det resulterede i en omsætningsrekord på 74,7 mia. kr. fordelt på 112 mio. handler.

”Vi har aldrig set så store ændringer i forbrugernes adfærd og køb, som vi så i 2. kvartal i 2020. Rejser, som normalt er den største branche målt på omsætning, forsvandt stort set, mens andre dele af branchen oplevede ekstraordinær vækst. Salget af bolig- og haveprodukter er eksempelvis steget voldsomt, mens salget af dagligvarer virkelig har fået et folkeligt gennembrud under krisen, ” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, der står bag E-handelsanalysen.

forbruget på nettet 2020

Dykker man ned i nogle af kategorierne og sammenligner med første halvår 2019, kan man hurtigt se, at forbrugerne har brugt deres penge anderledes i første del af 2020.

Forbruget på rejser er faldet med 37 %, mens tøj, sko og accessories er vokset med 23 %, bolig og have er vokset med 33 % og elektronik og hårde hvidevarer er steget med 35 %. 

Ændringen i forbrugsmønstrene kan også tydeligt ses på opgørelsen over de største netbutikker i Danmark. DSB går som følge af nedlukningen tilbage, mens de digitale dagligvarebutikker (nemlig.com, Coop og Bilka) er gået frem. Webapoteker og butikker, der sælger personlig pleje og værnemidler, har også haft rekordmange kunder i butikken.

”Der er en del netbutikker, som virkelig er blevet testet, fordi deres salg fra den ene dag til den anden er eksploderet. Heldigvis kan vi se, at kunderne stadig synes, at butikkerne gør det godt,” forklarer Niels Ralund og henviser til den såkaldte NPS-score, som måler kundernes tilfredshed.

største netbutikker i Danmark

Nye kunder vælter ind

Den samlede fremgang skyldes, at de eksisterende kunder handler oftere, men i høj grad også tilgangen af nye kunder – især de ældre har virkelig taget e-handlen til sig under krisen. Den kombination betyder ifølge Niels Ralund, at e-handelsbranchen vil komme styrket ud af coronakrisen.

”Jeg er ret sikker på, at forandringerne i forbrugernes adfærd vil vare ved efter coronakrisen. Erfaringen siger, at når du først har handlet eksempelvis dagligvarer online, så dropper du det ikke igen. Det samme gælder med rejser – når vi begynder at købe dem igen, vil det stadig ske på nettet.”

Han henviser også til, at e-handlen har slået igennem hos alle slags forbrugere, og at forbrugerne forventer at skrue yderligere op for deres onlineforbrug.

forbrugerens forventninger til fremtidig nethandel

Ulven banker på

Den nye rekord understreger, at dansk e-handel generelt står stærkt med rigtig mange dygtige virksomheder, som er klar til at møde efterspørgslen fra de købeklare kunder. Det lover godt for fremtiden, hvor ulven i form af Amazon er rykket tættere på efter offentliggørelsen af, at de i år åbner i Sverige.

”Vi har vidst i lang tid, at ulven vil komme, og derfor har mange netbutikker forberedt sig godt. Så selvom Amazon nu åbner i Sverige og må forventes at gøre det samme i Danmark inden længe, så tror jeg, at vi i stort omfang kan modstå ulvens pusten og pruste. Netbutikkerne har i hvert fald vist deres evner under krisen,” siger Niels Ralund.

 

 

Ikke medlem af FDIH endnu?

Bliv medlem hos FDIH allerede i dag, og få adgang til PREMIUM.
Eller download LIGHT analysen her.

FDIH-medlem?

Log ind nedenfor og få adgang til PREMIUM analysen

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik