Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Årsrapport 2017 - Internetsalget stiger og andre gode nyheder

Danskerne elsker at handle på internettet. Så meget at online salget endnu engang stiger med betragtelige summer. Fra 2016 til 2017 er e-handlen steget med 13,9 mia. Det svarer til at danskernes totale forbrug er steget med 14% og antallet af handler er steget med 9%.

Som indledningen indikerer er der virkelig gang i dansk e-handel. Årets største kategori er "Rejser", hvor forbruget når op på 27,3 mia. kr. Kategorien "Tøj, sko og smykker" kommer på en flot 2. plads med et samlet forbrug på 16,9 mia. kr. Flittigste e-handlere er børnefamilierne, dog bruger danskere 65+ år flest penge pr. handel på internettet, selvom de "kun" er den tredje største gruppe målt på antal handler. I 2017 handlede 55% af de internethandlende mindst 3 gange om måneden. I 2013 var dette tal 43% til sammenligning.

98% af danskerne bruger nettet, før de træffer beslutning om køb online. Kun 2% tjekker varer i en fysisk butik og køber efterfølgende varen på nettet.

Disse og en lang række andre tal i Årsrapporten 2017 understreger, at der er godt gang i dansk e-handel, hvilket vi hos FDIH er virkelig glade for.

Online køb- og søgninger via smartphones stiger

Rigtig mange køb starter ved søgning på nettet. Smartphones er ved lige ved hånden i bussen, i frokostpausen og i sofaen om aftenen. Varer bliver i 42% af tilfældene undersøgt via mobile enheder, og 32% købes via mobile enheder. Børnefamilier andvender eksempelvis smartphone eller tablet til næsten halvdelen (47%) af deres køb.

Søgning med mobile enheder er mest populære indenfor tøj, sko og smykker samt sports- og fritidsudstyr, hvor køb med mobile enheder oftest bruges til køb af tøj, sko og smykker samt dagligvarer, sports- og fritidsudstyr.

Handelen i udenlandske webshops stiger (desværre) også:

Andelen af danske ordrer i udenlandske internetbutikker stiger fortsat hurtigere end køb i danske netbutikker. Vækstforskellen er dog ikke så markant som tidligere. Amerikanske Amazon, kinesiske Wish og tyske Zooplus er blandt de store, der puster dansk e-handel i nakken. Hver tredje køb på nettet i 2017 skete i en udenlandsk netbutik, hvor knapt halvdelen (46%) af samtlige handler i Tøj, sko & smykker" samt film, musik, bøger, spil og legetøj (44%) skete i udlandet.

I den 70 sider lange Årsrapport 2017 får du mange learnings om dansk e-handel uanset om din målgruppe børnefamilier, om du sælger dagligvarer eller om du overvejer at etablere en fysisk butik i tillæg til din webshop. 

Dette kan du læse mere om i Årsrapporten om danske e-handel i 2017:

  • De vigtigste resultater i kort form
  • Udvikling i e-handel 2017
  • Handler, varer, priser og forbrug
  • E-handel i udlandet
  • Betaling, levering og returnering 
  • Omni-channel e-handel
  • E-handel via mobile enheder
  • Om analysen

Ikke medlem af FDIH? 

FDIH medlem?
Log ind og download PREMIUM Årsrapporten 2017 gratis.

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen