Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Juli: Dyr fragt skræmmer forbrugerne væk fra netbutikkerne

Hver femte gang forbrugerne dropper et køb på nettet, er dyr fragt synderen. Det bekymrer FDIH, da fragtpriserne er med til at skubbe e-handlen ud af landet.

*Download analysen nederst på siden*  

Igen i år indtager dyr fragt førstepladsen på listen over netbutikkernes værste fjender. Det slår FDIH’s seneste analyse fast, og det bekymrer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

”Det er desværre ikke overraskende, at vi år efter år kan se, at fragtpriserne får forbrugerne til at springe fra et køb. Men det er bekymrende og frustrerende for netbutikkerne, da de reelt ikke kan gøre så meget. De kan jo ikke bare vride armen om på fragtvirksomhederne og tvinge dem til at sænke prisen.”

Grafik: Hvorfor forlod du kurven, før et planlagt køb?

Analysens konklusion bliver ikke bedre af, at knap halvdelen (45 %) af forbrugerne vurderer, at danske butikker har en højere fragtpris end udenlandske, forklarer Niels Ralund.

”Hvis forbrugerne vurderer, at de kan få samme vare leveret billigere fra udlandet, skal man jo ikke være et matematisk geni for at regne ud, at det vil de fleste nok vælge. Det er helt klart en væsentlig årsag til, at udlandshandlen stiger hvert år.”  

Samarbejde er vejen frem

Netbutikkerne er helt klar over forbrugerens fragt-forventninger, og ifølge FDIH’s logistikanalyse fra oktober 2017 tilbyder 52 % af netbutikkerne gratis levering. Det er lidt flere end i 2016.

”Jeg smiler med det øje og græder med det andet, for det er positivt, at de danske netbutikker tager kampen op, men jeg ved også, at det er en meget dyr kamp. Og det er især de mindre netbutikker, der kan mærke det på bundlinjen,” siger Niels Ralund.

Jeg smiler med det øje og græder med det andet, for det er positivt, at de danske netbutikker tager kampen op, men jeg ved også, at det er en meget dyr kamp

De mindre netbutikker har også svært ved at forhandle lige så gunstige aftaler som de største, og derfor opfordrer Niels Ralund dem til at samarbejde fx ved at samle deres forsendelser i en pulje og derved stå stærkere i forhandlingerne med leverandørerne.

”Coolrunner et godt eksempel på, at samarbejde giver lavere fragtpriser, ikke mindst ved forsendelser over grænserne. Hvis vi skal klare os i konkurrencen, så tror jeg, at lignende tiltag er vejen frem.”

Politikerne skal bakke op

Vejen frem er derimod ikke nye regler, der vil gøre livet mere besværligt for små selvstændige vognmænd. Det er desværre tilfældet med en ny lov, der skal regulere den lette godskørsel, som står for store dele af distribution af pakker fra e-handel. Forslaget rammer de ca. 10.000 varebiler med en totalvægt på mellem 2 og 3,5 tons, som kører med gods for fremmed regning. Vognmændene skal blandt andet betale gebyr for vognmandstilladelse, tage et vognmandskursus til omkring 5000 kr. og løbende gennemgå efteruddannelse. Loven træder i kraft d. 1// 2019.

”Vi frygter, at det bliver dyrere og mere besværligt at drive en mindre vognmandsforretning, og dermed kan fragten blive dyrere for netbutikkerne. Jeg synes ærligt talt, at det er en ommer,” forklarer Niels Ralund.

”Vi opfordrer i stedet politikerne til at se på, at gamle postaftaler giver kinesiske butikker store rabatter, og at der ikke altid bliver betalt moms og told fra udenlandske netbutikker. Det vil gøre mere for konkurrenceevnen og erhvervslivet.”

I analysen får du som e-handler viden om:

  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssigt indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget 
    • Erhvervskøbte varegrupper
  • Generelt om e-handel
    • Handelshyppighed
    • Andel af handler og forbrug
    • Varer og priser
    • Betalingsform og -kort
    • NPS efter varekategori
  • Månedens fokus: Konvertering - vejen til køb
    • Årsager til forladt kurv
    • Fravalg af ny netbutik
    • Tryghed og præferencer

Ikke medlem af FDIH? Klik her, hvis du ønsker at læse analysen i LIGHT-udgave 

FDIH medlem? Log ind herunder og download PREMIUM analysen gratis.

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen