Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Danskerne brugte igen rekordmange penge i udenlandske netbutikker

Månedens fokus i januar: Udlandet trak også i de danske forbrugere i 2017. Den stigende onlinehandel i udenlandske netbutikker, specielt fra lande uden for EU, bekymrer FDIH, der opfordrer politikerne til at sikre fair konkurrence.

I analysen får du ligeledes spændende tal på Business to Business markedet, et marked der er i eksplosivt vækst online.

Danskernes forbrug på nettet satte igen rekord i 2017 og udlandshandlen fylder til stadighed mere. I 2017 blev der handlet for over 37 mia. over grænserne, hvor 1/3 af forbruget gik direkte til udenlandske virksomheder. Da vi herhjemme ikke eksporterer ligeså meget den anden vej, giver den ubalance i den danske e-handel, og det ser ikke ud til at ændre sig foreløbigt.

Det er stadig de klassiske faktorer, f.eks. udvalg, der driver forbrugerne. Over halvdelen (58%) af danskerne er hurtige til at se mod det store udland, hvis en vare ikke er på hylderne i en dansk netbutik.

Kun ca. 4 ud af 10 (41%) forbrugere vil fravælge udenlandske netbutikker, selvom de er klar over, at butikken ikke betaler moms, skat eller afgifter i Danmark. Information og moral er derfor helt utilstrækkelig ift. at bekæmpe regelbrud og de konkurrencefordele, som udenlandske netbutikker kan opnå ved at omgå reglerne.

”Selvfølgelig kan butikkerne blive dygtigere, men vi skal også sørge for, at de har de rette vilkår. Og sandheden er, at butikkerne er pressede af høje omkostninger og udenlandske netbutikker, der ikke altid får betalt den korrekte moms eller lever op til de strenge danske regler, og det er lidt ærgerligt, at den danske forbruger ikke har dette i tankerne,” udtaler Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH.

De velkendte ansigter og en nytilkommen

Igen i år er det de velkendte spillere, som Zalando, Amazon og eBay, der er danskernes favoritter, men også kinesiske Wish.com tager en stor bid af kagen i år.

Zalando er den mest velbesøgte og hele 28% af de danske netkunder har handlet i butikken i løbet af 2017. Amazon og eBay har ca. haft besøg af hver 5., mens Wish.com har haft besøg af hver 6. danske netkunde. Specielt ift. Wish.com rejser det nogle bekymringer hos FDIH: ”Vi har et massivt problem med produkter, der bliver importeret via leverandører uden for EU uden at blive tjekket, fordi de ofte ikke lever op til de strenge regler, som gælder i EU. Det er farligt for forbrugeren, og det skævvrider konkurrencen, når de kinesiske virksomheder ved, at de stort set risikofrit kan se bort fra de strenge regler, som danske og europæiske virksomheder bruger ressourcer på at overholde,” afslutter Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH.

I analysen får du som e-handler (også) viden om:

  • Business to Business tal i kategorierne
    • Andel med beslutningsansvar
    • Andel B2B køb online
    • Indkøbsfrekvens
    • Indkøbsbudget
    • Varegrupper købt som erhvervskøb
  • Andel af køb i udenlandske internetbutikker - andel i 2018
    • Køb i udlandet - forventninger
    • Udenlandske køb - holdninger
    • Køb i udvalgte butikker
    • Digital grænsehandel ift. pris

 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM analysen gratis.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik