Trends og tendenser i dansk e-handel
Digital Handel E-handelsanalyser

Svindel: Det er sikkert at handle på nettet

Blot 2 % af forbrugerne har fået misbrugt deres kortoplysninger på nettet, mens 5 % har kigget forgæves efter en bestilt vare. Risikoen for svindel på nettet er heldigvis lav, men den vokser, når forbrugerne handler tøj og sko i kinesiske butikker.

Trods flere historier om svindel med kortoplysninger, manglende varer og kopiprodukter er risikoen for at blive snydt på nettet stadig meget lav. Det viser en ny analyse fra FDIH.

”Én svindelsag er én for meget, men jeg glæder mig over, at det er meget, meget få forbrugere, der oplever svindel. Tallene viser tydeligt, at forbrugerne trygt kan handle på nettet,” lyder det fra Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Risikoen for svindel er størst i Kina

Ikke helt overraskende er det kinesiske butikker og svindlere, der udgør den største trussel for danske forbrugere. Selv om blot 3 % af danskernes netkøb sker i Kina, så er kinesiske virksomheder indblandet i hver femte (20 %) svindelsag. Til sammenligning sker to tredjedele (67%) af netkøbene i Danmark, hvor 38 % af de oplevede svindelsager opstår. 

”Det er trygt at handle på nettet, men man skal være opmærksom, hvis man handler i udlandet. Især hvis det er i Kina. Lyder tilbuddet for godt til at være sandt, så er det nok tilfældet, og samtidig er der risiko for, at ”butikken” kigger med over skulderen og aflurer dine kortoplysninger,” siger Niels Ralund.

Én svindelsag er én for meget, men jeg glæder mig over, at det er meget, meget få forbrugere, der oplever svindel. Tallene viser tydeligt, at forbrugerne trygt kan handle på nettet.

- Niels Ralund

De kinesiske svindlere har især specialiseret sig i kortmisbrug, mens amerikanske virksomheder ”glemmer” at sende de bestilte varer. I Danmark er det abonnementsfælder, som oftest snyder forbrugerne.

Forbrugerne er godt dækkede

Analysen viser også, at en god portion af forbrugerne har tilmeldt sig de sikkerhedssystemer, der skal gøre livet surt for svindlerne.

Grafik: Har du tilmeldt dit betalingskort til følgende sikkerhedstjenester? (1198 besvarelser)

”Vi hilser alle tiltag mod svindel velkomne, og vi glæder os især over, at også butikkerne er godt tilfredse med systemer som Secured by Nets og andre, da det nedbringer den svindel, de oplever,” siger Niels Ralund.

De få forbrugere, der bliver ramt af svindel, skal dog ikke nødvendigvis ærgre sig over, at de mister penge. Forbrugerne er nemlig rigtig fint sikret, når de handler på nettet, og der er gode muligheder for at få eventuelle tab dækket. Godt en tredjedel (36 %) af de forbrugere, der har oplevet svindel, har således fået dækket hele deres tab, mens 8 % har fået dækket dele af deres tab.

Grafik: Fik du dækket dit tab ved svindel? 

”Det er et vigtigt budskab til de forbrugere, der trods den meget lave risiko er betænkelige ved at handle på nettet. Skulle svindlerne ramme dig, så er det absolut ikke ensbetydende med, at du mister penge,” forklarer Niels Ralund.

Svindel kan ske i alle varegrupper, men det er mest udbredt i varegruppen tøj, sko og smykker.

 I analysen får du som e-handler viden om:

  • Business to Business tal i kategorierne
    • Andel med beslutningsansvar
    • Andel B2B køb online
    • Erhvervskøbte varegrupper
  • Generelt om e-handel
    • Handelshyppighed
    • Andel af handler og forbrug
    • Varer og priser
    • Betalingsform og -kort
    • NPS efter varekategori
  • Månedens fokus: Svindel
    • Svindelformer og tab
    • Korttilmelding til verificeringstjenester
    • Hvilke varegrupper oplever mest svindel
    • Svindelbutikkernes nationalitet

 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM analysen gratis.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik