Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Maj: Sociale mediers rolle i købsbeslutningen og inspiration

Færre danske forbrugere følger virksomheder og influenter på sociale medier, men Facebook, Instagram og de andre digitale mødesteder har stadig stor betydning for både forbrugere og virksomheder. Vi kunne ikke eksistere uden at være på Facebook og Instagram, lyder det fra tøjbutikken Engbork. Ekspert opfordrer virksomhederne til at skrue ned for reklamerne og op for de kreative indslag.

*Download analysen nederst på siden* 

Trods skandalen med Cambridge Analytics, #deletefacebook-kampagnen og et generelt øget fokus på sociale mediers databrug er Facebook og andre sociale medier stadig en vigtig salg- og marketingkanal for danske virksomheder.

I en ny analyse fra FDIH svarer godt hver fjerde (26 %) forbruger, at de følger virksomheder eller influenter på sociale medier og blogs. Det er et lille fald fra 2017, hvor 28 % svarede, at de fulgte virksomheder på sociale medier. Det er værd at bemærke, at over halvdelen (52 %) af forbrugerne mellem 18 – 29 år følger virksomheder og influenter på sociale medier.

Analysen viser også, at forbrugerne i høj grad bruger de sociale medier, når de skal finde den næste jakke eller lækre madprodukter. 53 % af forbrugerne mener, at sociale medier har lige så stor eller større betydning, som deres omgangskreds, når de skal shoppe.

Det er grunden til, at vi er her 

Helle Engbork, der ejer tøjbutikken Engbork, kan skrive under på, at tilstedeværelsen på sociale medier har stor betydning. 

”Det er grunden til, at vi eksisterer. En stor del af vores salg kommer, fordi kunderne ser os på Facebook og Instagram. I begyndelsen var det her, de så os og fik øjnene op for vores varer, og siden er det bare fortsat. Især for netbutikken er det en uundværlig del.” 

Helle Engbork begyndte med at tage billeder af sig selv i butikkens tøj, men siden har det udviklet sig kraftigt, og i dag bruger ejeren det, der svarer til en fuldtidsstilling på at opdatere og underholde de mange følgere. 

”Det er hårdt arbejde, men det er det hele værd, for det giver nogle trofaste kunder, som sætter pris på, at vi gør det meget personligt.” 

Det er grunden til, at vi eksisterer. En stor del af vores salg kommer, fordi kunderne ser os på Facebook og Instagram.

Skru ned for reklamen og op for troværdigheden 

Som Engborks eksempel viser, så kan de sociale medier være en meget vigtig marketingkanal. Hvis man skal have succes, kræver det dog, at man lægger tanker og arbejde bag, forklarer Astrid Haug, ekspert i sociale medier. Brugerne vil nemlig ikke bare have gammel reklame serveret på nye medie-flasker. 

”Hvis man som virksomhed skal have succes på de sociale medier, så er det afgørende at skabe indhold, som folk gerne vil have, frem for indhold, som de opfatter som reklame. Indholdet skal opleves som relevant, brugbart eller underholdende. Hvis det lykkes, kan man komme ud til potentielle kunder, som man ellers ikke vil komme i kontakt med.” 

Astrid Haug forklarer videre, at virksomheder med fordel kan samarbejde med de såkaldte influenter – eksempelvis bloggere – når de bevæger sig ud på de sociale medier. 

 ”Oftest har influenterne en større troværdighed og gennemslagskraft end virksomhedens egne opslag, så det er afgørende, at man kan få andre til at tale om sine produkter. Og helst uden man skal betale dem for det.” 

Læs mere om reglerne for samarbejde med influenter

De unge vil snappe, de ældre vil linke 

Hvis man som virksomhed vil i kontakt med sine kunder på de sociale medier, skal man også gøre sig klar, hvor kunderne er. Analysen viser nemlig, at der er stor forskel på, hvilke medier kunderne foretrækker.

”De unge er mere tiltalte af Snapchat, Instagram og Youtube end Facebook, og det kan betyde, at andre brugere, herunder også virksomheder, rykker med. Facebook har været ekstremt populært i Danmark og er stadig det største af de sociale medier, men Facebooks popularitet er faldende, dels som følge af konkurrence fra Snapchat, men også fordi folk oplever newsfeedet som mindre relevant. Flere er blevet trætte af at dele opslag fra vores liv på Facebook og er i stedet rykket på Instagram og Snapchat,” forklarer Astrid Haug. 

I analysen får du flere tal og grafiker, der forklarer forbrugernes ageren på sociale medier

 I analysen får du som e-handler viden om:

  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssigt indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget 
    • Erhvervskøbte varegrupper
  • Generelt om e-handel
    • Handelshyppighed
    • Andel af handler og forbrug
    • Varer og priser
    • Betalingsform og -kort
    • NPS efter varekategori
  • Månedens fokus:

    Sociale mediers rolle i købsbeslutning og inspiration

    • Sælgende sociale medieplatforme
    • Anvendte sociale medier/kanaler
    • Brugerprofiler på sociale medier
    • Sociale medier flytter varer (online)
    • Varegrupper, der inspirerer til køb

 

Ikke medlem af FDIH? Klik her, hvis du ønsker at læse analysen 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM analysen gratis.

Nyt fra medlemmer

Medlems-cases

4. mar 2019 WakeupData ApS
Telia
4. mar 2019 WakeupData ApS
Festmagasinet

Nye medlemmer

19. mar 2019
Branche: Bolig, Have, Blomster, husdyr
www.carlhansen.com/da-dk
19. mar 2019
Branche: Service
www.image2work.com
18. mar 2019
Branche: Logistik
www.linklog.dk

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.