Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Analyse: Forbrugerne vil helst handle i netbutikker med tilhørende fysiske butikker

Fysiske butikker skaber tillid og kendskab, der kan øge salget på nettet. Butikkerne skal huske, at vilkår og betingelser skal være ens på nettet og på strøget.

*Download analysen nederst på siden*  

Overvejer du at åbne en fysisk butik som supplement til din netbutik? God idé – gå videre med den. 
Over halvdelen af forbrugerne foretrækker nemlig at handle i en netbutik, der også har en fysisk butik. 

Det handler om tillid og tilgængelighed, mener Simon Bjerremann, analysechef i FDIH.

”Tillid betyder rigtig meget, når forbrugerne handler på nettet, og det er nemmere at have tillid til en butik, der også har en fysisk butik, hvor man nemt kan se varerne og tale med personalet. Og med øget tillid kommer typisk øget købsfrekvens.”

Det kan Tonny Bruun fra NiceHair skrive under på.

Netbutikken åbnede i 2015 en fysisk butik, og selv om det kostede noget kapital at komme i gang, har de ikke fortrudt.

”Vi var lidt nervøse for, at det ville gå udover vores digitale salg, men den bekymring blev gjort til skamme. Vi sælger meget i den fysiske butik, hvor kunderne kan få en snak med personalet og få svar på deres spørgsmål, og det hjælper os også online, fordi kunderne får endnu mere tiltro til os og vores produkter. Det er win-win, og samtidig er det jo bare fedt, at vi også bidrager til liv i gågaden.”

Vi var lidt nervøse for, at det ville gå udover vores digitale salg, men den bekymring blev gjort til skamme.

Drop forskelsbehandlingen

Har du allerede en fysisk butik, og overvejer du at forkæle kunderne i din fysiske butik med et lækkert tilbud uden at tilbyde det samme til kunderne på nettet? Knap så god idé – drop den.

Kunderne vil nemlig behandles ens og have lige vilkår, hvis du både har en fysisk butik og en netbutik.

”Det er en offentlig hemmelighed, at grænsen mellem de fysiske butikker og dem på nettet er smeltet sammen. Kunderne ser kun én butik og forventer, at de har samme muligheder på nettet som på strøget. Derfor nytter det ikke, at butikkerne forskelsbehandler ved eksempelvis at have forskellige priser eller kun tilbyde gavekort i den fysiske butik. Det sætter analysen en fed streg under,” siger Simon Bjerremann.

Især butikker, der sælger til kvinder, skal tænke sig om, hvis de overvejer at lave forskelle mellem de fysiske og digitale butikker. Kvinderne mener i højere grad end mændene, at det er vigtigt at vilkårene og mulighederne er ens i butikkerne.

Hjemmelevering bliver mere efterspurgt

Et af de mest interessante tal i analysen er, at forbrugerne i stigende grad peger på muligheden for at bestille i en fysisk butik og få leveret hjemme som vigtig. I 2017 vurderede 33 % at den mulighed var vigtig, og i 2018 er tallet vokset til 48 %. Ifølge Simon Bjerremann passer det med den generelle tendens, der handler om, at forbrugeren efterspørger enkle og kundeorienterede løsninger.

 

”Vi ser det overalt - lige fra levering til betaling og returnering; det skal være nemt. Forbrugerne vil handle på den måde, der lige på tidspunktet passer dem bedst, og de vil ikke se barrierer. Det er en god udvikling for butikkerne, fordi de får en oplagt mulighed for at skabe dialog og mersalg, når kunderne kommer forbi butikken.”

I analysen får du som e-handler viden om:

  • Månedens Fokus: Omnichannel services
    • Omnichannel servicesog betydning 
    • Forskel på serviceparametre ift køn
    • Foretrukket kontaktform
    • Geo-lokaliserede tilbud
  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssigt indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget 
    • Erhvervskøbte varegrupper
  • Generelt om e-handel
    • Handelshyppighed
    • Andel af handler og forbrug
    • Varer og priser
    • Betalingsform og -kort
    • NPS efter varekategori

Ikke medlem af FDIH? Klik her, hvis du ønsker at læse analysen i LIGHT-udgave 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM analysen gratis.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen