Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Køb af julegaver online foretages af rekordmange danske forbrugere

6 ud af 10 danske forbrugere vil købe julegaver online, og i takt med den udvikling, bliver der længere mellem dem, der putter legetøj under juletræet - men hvad købes der så?

Køber du julegaver online?

Er din virksomhed ikke medlem af FDIH?
Download LIGHT e-handelsanalysen for november 2018 med fokus på køb af julegaver online: 

  

Bag om analysen:

Ikke overraskende er køb af julegaver online stigende. E-handelsanalysen for november viser dog, at forbrugerne vil købe flere gaver på nettet end de har gjort tidligere. Derved kan de danske netbutikker frem til en travl tid. Der er nemlig 6 ud af 10 forbrugere, der vil købe julegaverne online, og af dem vil  53 % købe over halvdelen af deres gaver på nettet, hvilket stemmer overens med den generelle udvikling i e-handlen.

Flere bløde pakker under træet

Tal i november-analysen viser, at flere og flere køber "tøj, sko og smykker" fremfor legetøj, når de køber julegaver online.

Udviklingen betyder dog ikke, at børnene vil få færre gaver, mener Flemming Birch, som er markedsanalytiker og ekspert i forbrug og detailhandel.

”Den periode, hvor børn ønsker sig fysisk legetøj, er blevet markant kortere. Det stopper nærmest, når børnene når skolealderen, for så vil de hellere have computerspil og andet elektronik. Man kan sige, at BR bliver byttet ud med Elgiganten.”

Trods nedgangen tror Flemming Birch dog ikke, at fysisk legetøj helt vil forsvinde fra danskernes julegavekøb.

”Bedsteforældrene og forældrene ved ikke altid, hvordan man køber det nyeste software eller den nyeste Fortnite-udklædning, og derfor vil mange holde fast i at give fysisk legetøj. Samtidig er der også nostalgi i det, og man vil købe det ”som man havde i de gode gamle dage.” Udviklingen betyder, at legetøjsbutikkerne i højere grad skal henvende sig til bedsteforældrene fremfor børnene. Og det skal butikkerne være bevidste om.”

”Det er nemt og bekvemt, og samtidig er man som kunde rimelig sikker på succes. Du risikerer ikke at kæmpe dig rundt mellem en masse andre kunder i storcentret for så at opdage, at varen ikke er på lager. På nettet kan man finde de specifikke gaver i fred og ro,” forklarer Flemming Birch og fortsætter.

”Jeg tror også, at det for mange bliver en ny juletradition at få julegavekøbene overstået på nettet i god tid, så man har tid til at hygge sig med nogle af de mere afslappende ting.”

Netop tradition spiller også en vigtig rolle for de forbrugere, der ikke vil klikke sig frem til julegaverne, vurderer Niels Ralund.

”Der er helt klart en gruppe, som synes, at det er en juletradition at komme ned i de fysiske butikker og opleve juletravlheden, for der er heldigvis meget få, der svarer, at de har dårlige erfaringer med at købe julegaver online.”

I PREMIUM analysen får du som e-handler yderligere viden om:   

  • Månedens Fokus: Julegavekøb på nettet
    • Købsintention og online-andel
    • Årsager til at købe julegaver nettet
    • Kategorier der købes som gaver
    • Barrierer for at købe julegaver online
  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssigt indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget 
    • Erhvervskøbte varegrupper
  •  Generelt om e-handel
    • Handelshyppighed
    • Andel af handler og forbrug
    • Varer og priser
    • Betalingsform og -kort
    • NPS efter varekategori

Er din virksomhed medlem af FDIH? 
Download PREMIUM udgaven af november 2018 månedsanalysen  

Mon et medlemskab af FDIH er noget for dig og dine kollegaer?

Du får her en kort oversigt over, hvilke fordele du og dine kollegaer får som medlem af FDIH, samt hvad et medlemskab koster. 

Giver dette anledning til spørgsmål om medlemskab eller FDIH generelt, er du meget velkommen til at kontakte os på kontakt@fdih.dk eller give os et ring på telefon 7225 5601. Vi sidder klar ved telefonerne og tasterne. 

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik