Køb af julegaver online foretages af rekordmange danske forbrugere

6 ud af 10 danske forbrugere vil købe julegaver online, og i takt med den udvikling, bliver der længere mellem dem, der putter legetøj under juletræet - men hvad købes der så?

Køber du julegaver online?

Er din virksomhed ikke medlem af FDIH?
Download LIGHT e-handelsanalysen for november 2018 med fokus på køb af julegaver online: 

  

Bag om analysen:

Ikke overraskende er køb af julegaver online stigende. E-handelsanalysen for november viser dog, at forbrugerne vil købe flere gaver på nettet end de har gjort tidligere. Derved kan de danske netbutikker frem til en travl tid. Der er nemlig 6 ud af 10 forbrugere, der vil købe julegaverne online, og af dem vil  53 % købe over halvdelen af deres gaver på nettet, hvilket stemmer overens med den generelle udvikling i e-handlen.

Flere bløde pakker under træet

Tal i november-analysen viser, at flere og flere køber "tøj, sko og smykker" fremfor legetøj, når de køber julegaver online.

Udviklingen betyder dog ikke, at børnene vil få færre gaver, mener Flemming Birch, som er markedsanalytiker og ekspert i forbrug og detailhandel.

”Den periode, hvor børn ønsker sig fysisk legetøj, er blevet markant kortere. Det stopper nærmest, når børnene når skolealderen, for så vil de hellere have computerspil og andet elektronik. Man kan sige, at BR bliver byttet ud med Elgiganten.”

Trods nedgangen tror Flemming Birch dog ikke, at fysisk legetøj helt vil forsvinde fra danskernes julegavekøb.

”Bedsteforældrene og forældrene ved ikke altid, hvordan man køber det nyeste software eller den nyeste Fortnite-udklædning, og derfor vil mange holde fast i at give fysisk legetøj. Samtidig er der også nostalgi i det, og man vil købe det ”som man havde i de gode gamle dage.” Udviklingen betyder, at legetøjsbutikkerne i højere grad skal henvende sig til bedsteforældrene fremfor børnene. Og det skal butikkerne være bevidste om.”

”Det er nemt og bekvemt, og samtidig er man som kunde rimelig sikker på succes. Du risikerer ikke at kæmpe dig rundt mellem en masse andre kunder i storcentret for så at opdage, at varen ikke er på lager. På nettet kan man finde de specifikke gaver i fred og ro,” forklarer Flemming Birch og fortsætter.

”Jeg tror også, at det for mange bliver en ny juletradition at få julegavekøbene overstået på nettet i god tid, så man har tid til at hygge sig med nogle af de mere afslappende ting.”

Netop tradition spiller også en vigtig rolle for de forbrugere, der ikke vil klikke sig frem til julegaverne, vurderer Niels Ralund.

”Der er helt klart en gruppe, som synes, at det er en juletradition at komme ned i de fysiske butikker og opleve juletravlheden, for der er heldigvis meget få, der svarer, at de har dårlige erfaringer med at købe julegaver online.”

I PREMIUM analysen får du som e-handler yderligere viden om:   

  • Månedens Fokus: Julegavekøb på nettet
    • Købsintention og online-andel
    • Årsager til at købe julegaver nettet
    • Kategorier der købes som gaver
    • Barrierer for at købe julegaver online
  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssigt indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget 
    • Erhvervskøbte varegrupper
  •  Generelt om e-handel
    • Handelshyppighed
    • Andel af handler og forbrug
    • Varer og priser
    • Betalingsform og -kort
    • NPS efter varekategori

Er din virksomhed medlem af FDIH? 
Download PREMIUM udgaven af november 2018 månedsanalysen  

Mon et medlemskab af FDIH er noget for dig og dine kollegaer?

Du får her en kort oversigt over, hvilke fordele du og dine kollegaer får som medlem af FDIH, samt hvad et medlemskab koster. 

Giver dette anledning til spørgsmål om medlemskab eller FDIH generelt, er du meget velkommen til at kontakte os på kontakt@fdih.dk eller give os et ring på telefon 7225 5601. Vi sidder klar ved telefonerne og tasterne. 

Alt dette får du som medlem!

Viden og inspiration

Deltag gratis i 25 seminarer og webinarer og konferencer til særpris. Få adgang til E-handelsprisen, hvor årets bedste e-handlere fejres.

  • 25 seminarer
  • 4 konferencer
  • E-handelsprisen
  • Netværks-grupper

FDIH e-handelsanalyse

Bliv klogere på forbrugernes digitale købsadfærd på vareniveau. Få styr på udviklingen med Danmarks største e-handelsanalyse.

  • 1.200 forbrugere hver måned
  • 12 månedlige analyser
  • 4 temaanalyser
  • Årsrapporter

Stærkt netværk

Mød andre e-handlere i erfa-grupper om alt fra kundeservice til analyse og marketing. FDIHs netværks-grupper giver mulighed for at sparre med Danmarks bedste e-handlere.

  • 1.900 webshops
  • Medlemsdrevne netværksgrupper
  • Fageksperter
  • Leverandørguide
  • Online netværksgrupper

Ekspertrådgivning

Fri adgang til juridisk helpdesk, hvor advokater kan hjælpe med at løse dine udfordringer.

  • 5 helpdesks: Jura, skat & moms, HR, Eksport & Jura på det tyske marked
  • Cookiemærkning
  • Medlemssider som øger din synlighed overfor alle besøgende på fdih.dk
  • Guides til jura og eksport

Kontingentsatser 2019

Under 10 ansatte

Kontingent for ét CVR nummer med 1 til 9 ansatte og under 10 mio. kr. i omsætning.

DKK 7.900,00

Pris ekskl. moms

Flere end 10 ansatte

Kontingent for ét CVR nummer med flere end 10 ansatte eller mere end 10 mio. kr. i omsætning.

DKK 18.300,00

Pris ekskl. moms

Start-up med max 3 ansatte

Nystartede virksomheder med max 3 ansatte og max 3 mio. kr. i omsætning.
Pris 1. år: 3.200 (60% rabat), 2. år: 4.700 (40% rabat), 3. år: 7.900 (fuldt medlemskab)

DKK 3.200,00

Pris ekskl. moms

Flere CVR numre

Kontingent for koncerner med flere CVR numre (dækker alle 100% ejede datterselskaber).

DKK 31.000,00

Pris pr. år ekskl. moms

Medlems-cases

10. jul 2019 NEXT Uddannelse København - Business
Digital Handels Uddannelsen
2. jul 2019 Hesehus A/S
Onlineplatform aktiv i 163 lande

Nye medlemmer

8. jul 2019
Branche: Rejser og Kulturoplevelser
billetlugenb2b.dk
3. jul 2019
Branche: Rådgivning
www.ehfyn.dk
2. jul 2019
Branche: Logistik
www.fragt.dk
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen