Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Analyse: Forbrugerne vælger kiosken frem for hjemmet – for nu.

Flertallet af danskernes mange netkøb bliver hentet i pakkeshops og kiosker frem for på privatadressen. Nye og bedre leveringsløsninger vil dog få udviklingen til at vende, spår leverandørerne.

*Download analysen nederst på siden*

Det bliver mere og mere normalt at træde ind i en kiosk eller butik fyldt til randen af pakker fra nettet. De danske forbrugere vælger nemlig i stigende grad at få leveret deres netkøb i en butik i stedet for på hjemmeadressen. end hjemme. Det viser FDIH’s seneste analyse. Udviklingen er ikke ny, men det er første gang, at levering til hjemmet ikke er forbrugernes mest valgte leveringsform, forklarer Niels Ralund.

”De sidste år har vi set tendensen. Levering i pakkeshops bliver mere populært og levering til hjemmeadressen falder tilsvarende. I år krydser de to så, og postbuddet er slået af levering i pakkeshops.”

Udviklingen mærkes tydeligt hos GLS, der som de første åbnede pakkeshops for 12 år siden. I dag har virksomheden 1550 udleveringssteder, og der kommer hele tiden nye til, så længe forbrugerne efterspørger det, forklarer Lars Balsby, chef for salg og marketing.

”Der er stor efterspørgsel fra forbrugerne, fordi det er nemt og bekvemt. Det er mere fleksibelt at hente pakken nede i kiosken end at være bundet af, at man skal være hjemme på et bestemt tidspunkt. Derfor vil vi også i de kommende år åbne flere udleveringssteder, og i øjeblikket er vi ved at åbne flere pakkeshops i storcentre som Magasin og Bruuns Galleri, så forbrugerne kan shoppe, når de henter deres varer.”

Udviklingen kan vende

Selvom analysen viser, at forbrugerne vælger at hente pakkerne i pakkeshops, så er det ikke ensbetydende med, at de faktisk foretrækker det, vurderer Niels Ralund.

”Det vigtigste for kunderne er, at det er nemt, og hjemmelevering er – når det fungerer – nemt. Men hvis man oplever, at det ikke fungerer, og man alligevel skal ned og hente pakken i en kiosk, så vælger man den løsning i første omgang – også selvom de fleste foretrækker, at pakken bliver leveret lige til døren.”

Ifølge Niels Ralund arbejder leverandørerne og butikkerne i øjeblikket hårdt på at skabe flere nye løsninger, der vil gøre modtager-livet nemmere for forbrugerne, og det kan få udviklingen til at vende igen.

”I takt med at leverandørerne skruer op for fleksibiliteten og tilbyder bedre løsninger, så tror jeg, at flere kunder vil vælge levering til hjemmet igen. Vi ser eksempelvis, at flere netbutikker i samarbejde med blandt andre DAO365 og Burd begynder at tilbyde samme-dags-levering og levering i bestemte tidsintervaller, så kunderne er sikre på, at de faktisk får pakken, når de er hjemme.”

DAO365 udvider i øjeblikket med 1 udleveringsted om dagen og har godt 1000 udleveringssteder i landet. Alligevel forventer adm. direktør John Romedahl også, at forbrugerne i stigende grad vil vælge levering til hjemmet igen.

”Der vil helt sikkert fortsat være behov for udleveringssteder, fordi kunderne forventer forskellige muligheder. Men jeg tror også, at alle logistikvirksomheder vil blive bedre til at lave præcise, stabile og tilpassede hjemmeleveringer, og derfor vil kunderne igen begynde at vælge hjemmelevering frem for andre muligheder.”

Som eksempel på de nye løsninger nævner John Romedahl samme-dag-levering, som virksomheden tilbyder i de største byer i Danmark.

Også PostNord arbejder med for at sikre bedre løsninger, der skal sikre gode og fungerende hjemme-leveringer. Et af koncepterne er Modtagerflex, som sikrer, at forbrugere kan få leveret pakken på et aftalt sted på adressen – også når de ikke er hjemme. I september rundede konceptet 500.000 tilmeldinger.

”Modtagerflex er et hit i hele landet, og i enkelte byer ser vi, at tæt på 3 ud af 4 husstande er tilmeldt pakkeordningen. Det er en kæmpe succes, fordi den rammer lige ned i behovet for både at kunne få pakken helt hjem, men samtidig få den leveret uden at man behøver sidde og vente på sit pakkebud,” forklarer Jørgen Fischer, e-handelsrådgiver i PostNord.

I analysen får du som e-handler viden om:

  • Månedens Fokus: Levering og services ved levering
    • Foretrukken leveringsform
    • Valgt levering på sidste køb
    • Anvendelse af ekstra services
    • Fysiske varer købt i udlandet
    • Fragtpris og forventning
    • Fragtpris: Danmark vs. udland
  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssigt indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget 
    • Erhvervskøbte varegrupper
  • Generelt om e-handel
    • Handelshyppighed
    • Andel af handler og forbrug
    • Varer og priser
    • Betalingsform og -kort
    • NPS efter varekategori

Ikke medlem af FDIH? Download analysen i LIGHT-udgave gratis

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM analysen gratis.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen