Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Danske forbrugere vil købe rekordmange julegaver på nettet

6 ud af 10 danske forbrugere vil handle julegaver på nettet, men der bliver længere mellem dem, der putter legetøj under juletræet.

Køber du julegaver online?

De danske netbutikker kan se frem til en travl tid, når forbrugerne for alvor kaster sig over julegaveindkøbene. FDIH’s seneste analyse viser således, at 6 ud af 10 forbrugere i år vil gå på nettet for at købe julegaver.

”Det er ikke overraskende, at et flertal vil gå på nettet, men i år kan vi se, at forbrugerne vil handle flere gaver på nettet, end de plejer. Derfor går netbutikkerne en ekstra travl og god jul i møde,” siger Niels Ralund fra FDIH.

Ifølge analysen vil 53 % af forbrugerne købe over halvdelen af deres gaver på nettet, og det stemmer ifølge Niels Ralund fint overens med den generelle udvikling i e-handlen.

”Vi får flere og flere storshoppere. Det vil sige, at dem, der handler på nettet, flytter en stadig større del af deres køb på nettet, og det er selvfølgelig godt for netbutikkerne – og et klap på skuldrene til dem.”

Flere bløde pakker under træet

Mens der bliver flere storshoppere, bliver der samtidig færre forbrugere, der putter legetøj i de digitale kurve. Andelen, der køber legetøj i julegave, er således faldet de sidste år, og i år er legetøj blevet overhalet af ”tøj, sko og smykker” som den mest populære gave. Udviklingen betyder dog ikke, at børnene vil få færre gaver, mener Flemming Birch, som er markedsanalytiker og ekspert i forbrug og detailhandel.

”Den periode, hvor børn ønsker sig fysisk legetøj, er blevet markant kortere. Det stopper nærmest, når børnene når skolealderen, for så vil de hellere have computerspil og andet elektronik. Man kan sige, at BR bliver byttet ud med Elgiganten.”

Trods nedgangen tror Flemming Birch dog ikke, at fysisk legetøj helt vil forsvinde fra danskernes julegavekøb.

”Bedsteforældrene og forældrene ved ikke altid, hvordan man køber det nyeste software eller den nyeste Fortnite-udklædning, og derfor vil mange holde fast i at give fysisk legetøj. Samtidig er der også nostalgi i det, og man vil købe det ”som man havde i de gode gamle dage.” Udviklingen betyder, at legetøjsbutikkerne i højere grad skal henvende sig til bedsteforældrene fremfor børnene. Og det skal butikkerne være bevidste om.”

Nej tak til trængsel og alarm

De primære årsager til at få julegaveræset overstået på nettet er ifølge FDIHs analyse, at man sparer tid og slipper for trængslen i butikkerne.

”Det er nemt og bekvemt, og samtidig er man som kunde rimelig sikker på succes. Du risikerer ikke at kæmpe dig rundt mellem en masse andre kunder i storcentret for så at opdage, at varen ikke er på lager. På nettet kan man finde de specifikke gaver i fred og ro,” forklarer Flemming Birch og fortsætter.

”Jeg tror også, at det for mange bliver en ny juletradition at få julegavekøbene overstået på nettet i god tid, så man har tid til at hygge sig med nogle af de mere afslappende ting.”

Netop tradition spiller også en vigtig rolle for de forbrugere, der ikke vil klikke sig frem til julegaverne, vurderer Niels Ralund.

”Der er helt klart en gruppe, som synes, at det er en juletradition at komme ned i de fysiske butikker og opleve juletravlheden, for der er heldigvis meget få, der svarer, at de har dårlige erfaringer med at købe julegaver på nettet.”

I analysen får du som e-handler viden om:

  • Månedens Fokus: Julegavekøb på nettet
    • Købsintention og online-andel
    • Årsager til at købe julegaver nettet
    • Kategorier der købes som gaver
    • Barrierer for at købe julegaver online
  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssigt indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget 
    • Erhvervskøbte varegrupper
  • Generelt om e-handel
    • Handelshyppighed
    • Andel af handler og forbrug
    • Varer og priser
    • Betalingsform og -kort
    • NPS efter varekategori

Ikke medlem af FDIH? 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM analysen.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen