Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Juni: Nemt, sundt og bæredygtigt at købe dagligvarer på nettet 

Øget fokus på sundhed og en nemmere dagligdag giver flere kunder i de digitale dagligvarebutikker, som forventer solid fremgang. Manglende tillid står dog stadig i vejen for det store gennembrud. Hent FDIHs nyeste analyse her.

Download analysen nederst på siden  

Ifølge en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel er de digitale dagligvarebutikker begyndt at få godt fat i forbrugerne. Godt hver tredje netforbruger (35 %) handler dagligvarer online, og andelen, der handler dagligvarer eller måltidskasser på nettet mindst én gang om ugen, er steget med 14 % i forhold til sidste år.

 

”Dagligvaremarkedet er enormt, så når vi ser en solid fremgang i salget kombineret med en sådan stigning i antallet af forbrugere, der primært handler deres dagligvarer på nettet, så batter det. Potentialet er slet ikke indfriet endnu, og der er grund til at være optimistisk,” forklarer adm. direktør i FDIH, Niels Ralund.

Optimismen skyldes især, at forbrugerne selv forventer at skrue op for de digitale dagligvareindkøb. Godt hver tredje forbruger (35%) vil handle mere eller meget mere i fremtiden, mens blot 7 % forventer at købe mindre eller meget mindre.

Den optimisme smitter af på digitale dagligvarebutikker, forklarer Stefan Plenge, adm. direktør og stifter af nemlig.com, der i år vandt Guldprisen til E-handelsprisen.

”Vi vokser igen i år med mellem 25-30 procent i forhold til samme måned som sidste år, så vi ser bestemt ikke en rolig udvikling i markedet, tværtimod. Vi ser derfor meget lyst på fremtiden og har en klar forventning om, at vi kan fastholde vores høje vækstrater.”

Også hos Årstiderne.dk er optimismen stor, lyder det fra adm. direktør Annette Hartvig.

”Udviklingen er positiv. Vi oplever fortsat, at flere og flere kunder benytter måltidskasserne, hvilket giver vækst i forretningen. Det er endnu en mindre del af danskerne, der har prøvet en måltidskasse, så vi forventer at den positive udvikling fortsætter.”

Danskerne vil have sund og nem mad

Analysen viser også, at årsagerne til at handle dagligvarer på nettet udvikler sig. Det er stadig bekvemmeligheden, der er den væsentligste årsag, men flere forbrugere svarer også, at de spiser sundere og mere varieret, når varerne bliver købt online.

Forbrugere, der køber måltidskasser online, fokuserer i højere grad på sundhed og bæredygtighed. Knap halvdelen (42 %) svarer, at de spiser sundere og mere varieret, mens 17 % vurderer, at de undgår madspild med måltidskasser.

Det mærker man tydeligt hos Årstiderne.dk, forklarer Annette Hartvig.

”Sundhed, bæredygtighed og økologi er meget vigtigt for kunderne, og alle vores kasser er sunde med en ernæringsrigtig sammensætning af måltiderne. Mængderne af råvarer og ingredienser i kasserne er tilpasset det antal personer, man er i husstanden, og vi får mange tilbagemeldinger på, at det giver mindre madspild.”

 Hos nemlig.com er man også meget opmærksom på forbrugernes øgede fokus på sundhed og madspild, forklarer Stefan Plenge.

”Vi arbejder konstant på at udvikle os og understøtte vores kunders måde at handle ind og lave mad på. Derfor har vi skabt Danmarks mest fleksible Måltidskasse, hvor vi kan levere fra dag til dag, og sågar samme dag i størstedelen af vores leveringsområde. Kunderne kan med kort varsel justere valget af måltider, antal dage og personer, der skal spise med, og den form for fleksibilitet minimerer madspild og er med til at sikre et sundt alternativ på middagsbordet.”

Manglende tillid står stadig i vejen

Trods den solide fremgang i markedet er det stadig langt fra alle forbrugere, der køber deres dagligvarer digitalt. Den manglende mulighed for at mærke varerne er stadig den største barriere.

”Det er et problem for netbutikkerne, at kunderne ikke har tillid til, varernes kvalitet er lige så god som i de fysiske butikker, og det står i kontrast til den faktiske oplevelse hos de kunder, der handler på nettet. Kun 4% af forbrugerne vælger digitale dagligvarer fra, fordi de har haft en dårlig oplevelse, og de digitale dagligvarebutikker får generelt rigtige gode kundeanmeldelser. Nemlig.com var eksempelvis den danske netbutik, som flest kunder ville anbefale sidste år,” lyder det fra Niels Ralund.  

I analysen får du som e-handler viden om:

  • Business to Business tal i kategorierne
    • Erhvervsmæssigt indkøbsansvar 
    • Erhvervsmæssig købsfrekvens og budget 
    • Erhvervskøbte varegrupper
  • Generelt om e-handel
    • Handelshyppighed
    • Andel af handler og forbrug
    • Varer og priser
    • Betalingsform og -kort
    • NPS efter varekategori
  • Månedens fokus: Mad og drikke købt online
    • Dagligvarer på nettet
    • Dagligvarer i løssalg, "ja tak"
    • Måltidskasser på nettet, "ja tak"
    • Dagligvarer på nettet og barrierer
    • Forventninger til stigende køb
    • Vin, spiritus, fastfood og spiritus

Ikke medlem af FDIH? Klik her, hvis du ønsker at læse analysen 

FDIH medlem? Log ind herunder og download PREMIUM analysen gratis.

Medlems-tilbud

12. dec 2018 Erhvervsakademi Midtvest
Kurser

Nye medlemmer

17. dec 2018
Branche: Software
easysize.me
11. dec 2018
Branche: Software
priceshape.dk
10. dec 2018
Branche: Tøj, Sko og Smykker
www.naturebaby.dk

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.