Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Julegaver- køb og købsintentioner

Månedens fokus i november:
Mange ønskesedler indeholder links til webshops, hvor den ønskede vare kan købes. Helt logisk, for rigtig mange danske forbrugere starter deres søgning efter produkter på Google. Hvilken påvirkning har det på salget af julegaver online? Det bliver du klogere på, ved at downloade og læse november-analysen.

*Download analysen nederst på siden* 

Kort om analysen:
6 ud af 10 gør det - køber julegaver online

Rigtig mange ønskelister indeholder links til webshops, hvor et givent produkt kan købes. Derved ikke sagt, at varen kun kan købes online, men rigtig mange danske forbrugere starter med at søge på Google, for at finde ønsker til ønskelisten. Det er derfor naturligt også at kopiere et link ind i ønskelisten til den webshop, hvor varen er set. Det er ikke den fulde forklaring på, at 60% af forbrugerne angiver, de vil købe en, flere eller alle julegaver online. Faktisk angiver flertallet i analysen "tidsbesparende" som den primære årsag til at købe julegaverne, når børnene er lagt i seng og der er ro i stuen. Omkring halvdelen af forbrugerne angiver "det er lettere at finde de præcise gaveønsker over nettet", som årsag til, at de undgår gavejagten på Strøget. De færreste angiver i analysen "gaven kan sendes direkte til modtageren" som årsag til at købe julegaven på nettet.

Vi køber også julegaver i fysiske butikker

At flere køber julegaver online betyder ikke nødvendigvis, at de fysiske butikker er tomme. Mange forbrugere vælger fortsat at købe en, flere eller alle julegaverne i fysiske butikker af flere årsager. Nogle føler sig mest trygge ved at handle i en butik, hvor varen nemt kan byttes, og hvor de får gaven med hjem med det samme. Så hvad der er en fordel for køb online for nogle forbrugere kan være den modsatte oplevelse for andre.

I analysen får du som e-handler (også) viden om:

  • Hvilke parametre forbrugerne tillægger størst værdi ved køb på nettet. Lever din shop helt eller delvist op til deres forventninger? 
  • Hvorfor nogle forbrugere foretrækker at handle i fysiske butikker. Er der nogle af de parametre, du med fordel (også) kan tilbyde dine kunder online?
  • Hvilke varegrupper der købes online. Er det varer du sælger? Er salget stigende eller faldende ift. 2016, og hvilke konsekvenser har det for dig?

I november månedsanalyse bliver du yderligere klogere på:

  • Gennemsnitspriser pr. varekategori
  • Er Apple pay på listen over "betalingsform- og kort"?
  • ... samt meget mere

 

Ikke medlem af FDIH? Download e-handelsanalyse i LIGHT-udgave gratis 

FDIH medlem?
Log ind herunder og download PREMIUM analysen gratis.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik