Trends og tendenser i dansk e-handel
FDIH E-handelsanalyser

Forventninger til Black Friday - købsintentioner og varegrupper

Månedens fokus i oktober:
Siden 2005 har Black Friday været årets travleste shoppingday i USA jf. Wikipedia. Og spørgsmålet er, hvilke forventninger og adfærd danske kunder har til netop Black Friday den 24. november. Det får du svar på i denne analyse.

*Download analysen nederst på siden* 

Kort om analysen:
95% af befolkningen kender til Black Friday

Black Friday er navnet på fredagen efter Thanksgiving, og stammer oprindeligt fra Philadelphia, hvor det blev brugt til at beskrive den voldsomme trafik af fodgængere og biler som opstod dagen efter Thanksgiving. Navnet er jf. Wikipedia brugt siden 60'erne, og shoppingfænomenet har nu også for alvor bidt sig fast hos danske forbrugere. Hele 95% af forbrugerene kender nemlig til Black Friday, hvor kun 68% af forbrugerne kendte til Black Friday for blot 2 år siden.

Planlægger forbrugerene deres køb efter Black Friday?

Ja er det korte svar, og vi håber at netbutikkerne er klar til at tage imod de mange ordre. Af dem der kender Black Friday, er købsintentionen nu oppe på hele 31% og alle varekategorier er vindere fra "mad og drikke" til "tøj, sko og smykker".  Hvilke kategorier der forventes at stige mest fremgår af analysen, ligesom det er muligt for dig at få viden om hvilke kanaler forbrugerne forventer at benytte i forbindelse på Black Friday.

Hvilke varegrupper forventes at hitte hos forbrugerne?

At legetøj til børn kommer på anden pladsen hos børnefamilierne er nok ikke overraskende selvom denne varegruppe ikke i øvrigt indgår hos resten af befolkningen.  I analysen har du mulighed for at se om netop din varegruppe er på top 3 listen hos din(e) primære målgruppe(r), så du har mulighed for at planlægge dine markedsføringstiltag specifikt.

I oktober månedsanalyse bliver du klogere på:

  • Kendskab og købsintention på Black Friday
  • Venter forbrugerne med at handle indtil Black Friday?
  • Hvilke kanaler forventer forbrugerne at bruge Black Friday?
  • Købsintentionen i forskellige varegrupper
  • Top 3 varekategorier hos forskellige befolkningsgrupper
  • Gennemsnitspriser pr. varekategori
  • Er Apple pay på listen over "betalingsform- og kort"?
  • ... samt meget mere

 

Ikke medlem af FDIH? Klik her, hvis du ønsker at læse analysen 

FDIH medlem? Log ind herunder og download PREMIUM analysen gratis.

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Lasse Ulrich Iversen
Web og IT ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen