Uddannelsesanalyse 2018: Virksomhederne spejder forgæves efter digitale medarbejdere

Trods øget fokus på digitale kompetencer hos uddannelsesinstitutionerne er der fortsat stor mangel på medarbejdere med digitale evner, og virksomhederne leder ofte forgæves, når de skal ansætte nye medarbejdere. FDIH opfordrer til samarbejde og større fokus på praktik.

Bekymrende. Knap halvdelen (44%) af de digitale virksomheder i Danmark vurderer, at de mangler digitale kompetencer hos deres nuværende medarbejdere. Det viser en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH). Analysens resultat bekymrer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, der frygter, at virksomhederne tvinges til at skrue ned for den digitale indsats.

”Det ville ikke være så bekymrende, hvis virksomhederne bare kunne ansætte personer med de rette evner, men desværre har hver femte virksomhed opgivet at ansætte nye medarbejdere, fordi kvalifikationerne mangler. Der er altså generel mangel på digitale medarbejdere, og det er bekymrende, for det er i høj grad de digitale virksomheder, som vi skal leve af nu og i fremtiden.”

Niveauet på uddannelser stiger

Der er også positive nyheder i analysen, som er en gentagelse af FDIH’s analyse fra 2016. Knap 6 ud af 10 virksomheder (49% i 2016) kender til de forskellige relevante uddannelser, og 60 % (38% i 2016) vurderer, at niveauet på uddannelserne er nogenlunde.

”Det er godt nyt, for det viser, at uddannelsesinstitutionerne har skruet op for niveauet. Det viser også, at vi kan nå langt, når uddannelsesinstitutionerne og erhvervsliv tager en dialog om, hvad der er brug for på uddannelserne,” lyder det fra Niels Ralund.

For at sikre dialogen mellem uddannelsesinstitutionerne og erhvervslivet afholder FDIH onsdag d. 12. september en uddannelsesdag, hvor 90 deltagere mødes for at diskutere, hvordan vi sikrer fødekæden til virksomhederne.

De skal have jord under neglene

Ét af erhvervslivets ønsker er, at der kommer større fokus på praktik på uddannelserne. Hver tredje virksomhed vægter uddannelse og erfaring lige højt, mens over halvdelen (54 %) vægter praktisk erfaring højere end teoretisk viden. Niels Ralund forstår udmærket virksomhedernes ønske om mere praktik.

”Man kan lære meget på skolebænken, men det er også uhyre vigtigt at få omsat sin viden til praksis i hverdagen. Derfor er det vigtigt, at de studerende også kommer ud i den virkelige verden, når de studerer.”

Han vurderer, at hvis virksomhederne frit kunne vælge, ville mange vælge en erfaren medarbejder, der har relevant jord under neglene. Konkurrencen om de erfarne medarbejdere er dog enorm hård, og især de mindre virksomheder risikerer at stå med tomme kontorstole, hvis de ikke kan gå med på lønningsniveauet, der bliver presset op på grund af medarbejdermanglen. Derfor er der behov for, at de kommende medarbejdere allerede får den praktiske erfaring på uddannelserne.

Den opfordring er blevet fulgt på UCL Erhvervsakademi & Professionshøjskole, der i sommeren 2019 slår dørene op til en ny e-handelsuddannelse. Her skal eleverne i store dele af uddannelsesforløbet i praktik, forklarer Simon Svendsen, der er videncenterchef for E-handel og Digital Økonomi hos UCL.

”Praktikken er en essentiel del af uddannelsen, fordi den styrker relationen mellem de studerende og virksomhederne, og samtidig får de studerende hænderne ned i tastaturet og erfaring med virkelige udfordringer i virkelige virksomheder.”

Log ind for at hente hele analysen

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.