6 ud af 10 er blevet ramt af svindel

Flere og flere netbutikker kæmper hver dag imod svindlere, der forsøger at snyde butikkerne for varer og penge. Det koster mange ressourcer for den enkelte netbutik, ressourcer der ville skabe mere værdi for alle, hvis de blev brugt anderledes.

Danske netbutikker mister millioner til svindlere

Flere og flere netbutikker oplever svindel, og det er desværre ikke altid den enkelte butiksejer oplever, at få hjælp når denne henvender sig til politiet med sagen.

FDIH er i tæt dialog med Justitsminister Søren Pape for at sikre, at problemet bliver prioriteret.

Central anmeldelsesside og Dankort secured By Nets kan være mulige løsninger

”Vi har længe efterspurgt en central anmeldelsesside, hvor netbutikkerne kan anmelde svindel. Det vil lette netbutikkernes arbejde, og det vil gøre det nemmere for politiet at efterforske sagerne. Den er desværre blevet forsinket, men arbejdet fortsætter, og vi ser frem til, at den kommer i luften. Det kan forhåbentligt gøre livet surt for svindlerne og nemmere for netbutikkerne og politiet.”

Et andet våben i kampen mod svindlerne er den nye Dankort Secured By Nets-løsning, som er i gang med at blive udrullet til de danske netbutikker. Løsningen indebærer, at forbrugeren får tilsendt en engangs sms-kode, som de skal bruge, hvis de handler for over 450 kr. på nettet. Det er langt fra alle netbutikker, der har fået løsningen, men de første resultater er lovende. 6 ud af 10 netbutikker svarer, at Dankort Secured by Nets har mindsket svindlen.

”Når vi får en central anmeldelsesside, og det sikre Dankort bliver rullet ud, så bliver det sværere at være svindler. Det skal gerne ske hurtigst muligt, for lige nu har svindlerne for let spil,” siger Niels Ralund.

Vi har spurgt de vores medlemmer, som har kendskab til har været udsat for svindelforsøg i 2017, om at deltage i en analyse om svindel. Analysen fokuserer udelukkende på svindel, der er knyttet direkte op på en svindlers køb (eller forsøg herpå) i netbutikker.

Få overblik over resultaterne i analysen 

Eller log ind og download hele analysen gratis.

Siden er forbeholdt FDIH medlemmer

Hvis du er medlem af FDIH, kan du læse indholdet ved at logge ind herunder.

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef