Analyse: Fremtiden for dansk e-handel i markedspladsernes æra

8 ud af 10 netbutikker forventer, at Amazons indtog i Danmark vil føre til lukninger af butikker. Alligevel blomstrer optimismen i branchen, hvor hver tredje butik forventer at vokse mindst 25 % de næste tre år.

Log ind og hent analysen nederst på siden

Det går godt i dansk e-handel, og spørger man netbutikkerne, vil det ikke ændre sig de næste år. Knap hver tredje netbutik forventer tværtimod, at deres omsætning vil vokse med mindst 25 % indenfor de næste tre år. Det viser en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel.

6 ud af 10 e-handlere forventer også, at de vil ansætte flere medarbejdere de kommende år.

”Det er virkelig gode tal og tegn på en dejlig optimisme, som jeg også tydeligt mærker, når jeg er ude at tale med FDIHs medlemmer,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Han glæder sig især over, at knap halvdelen af netbutikkerne vil skrue op for eksporten.

”Vi bliver presset af udenlandske netbutikker, så det er rigtig vigtigt, at vi kan vinde noget tilbage ved at skrue op for salget til udenlandske kunder.”

Udenlandsk pres kan bremse væksten

Trods optimismen kan e-handlerne også få svedige håndflader og nervøse trækninger – især når snakken falder på prispres og udenlandske giganter som Amazon og Alibaba. Hver fjerde e-handler mener, at prispres er en afgørende væksthæmmer, mens 4 ud af 10 mener, at udenlandske giganter har stor betydning i forhold til at hæmme væksten. Dyr logistik i forhold til udlandet vækker også bekymring.

Grafik: Hvilke betydning har de følgende emner ift at begrænse væksten i din virksomhed?

”Det er er svært at adskille de tre væksthæmmere, for det er jo ofte de udenlandske giganter, der presser prisen ned på et niveau, hvor de danske netbutikker har svært ved at være med. Det kan de blandt andet gøre, fordi de kan sende varerne billigere ind i Danmark. Det er svært at konkurrere imod selv for de bedste danske virksomheder,” lyder det fra Niels Ralund.

Amazon kan dreje nøglen om på danske butikker

Amazon er i øjeblikket på alles læber, og rygterne om et indtog i Danmark tager til i styrke dag for dag. Når Amazon rykker ind, vil det ifølge netbutikkerne selv få afgørende betydning. 8 ud af 10 netbutikker mener, at Amazons indtog vil føre til lukninger i branchen, mens 7 ud af 10 forventer, at flere fysiske butikker må dreje nøglen om.

Butikkernes bekymring er velbegrundet, forklarer Tarek Müller, medstifter af tyske About You, der på blot fire år er blevet en af Europas hurtigst voksende netbutikker med en værdi på over 1 mia. euro. 

I skal være så glade for, at Amazon endnu ikke har indtaget Danmark. Alle, der tjener penge i Tyskland, frygter dem.

- Tarek Müller

Tarek Müller holdte torsdag d. 20. september oplæg for en delegation danske e-handlere, der besøgte både Amazon og About You i Tyskland, hvor Amazon sidder på knap 50 % af hele e-handelsmarkedet.

”I skal være så glade for, at Amazon endnu ikke har indtaget Danmark. Alle, der tjener penge i Tyskland, frygter dem. De er så voldsomme. De er faktisk ikke særligt gode på mode-området, hvor vi opererer, men selv når Amazon er dårlige til noget, er de en kæmpe konkurrent.”

Besøget i Tyskland gjorde indtryk på Niels Ralund, der dog ikke frygter, at Amazon vil snuppe lige så store markedsandele som syd for grænsen.

”Jeg tror, at danske netbutikker er så dygtige og markedet så modent, at Amazon ikke bare kan snuppe så store andele. Men der er ingen tvivl om, at alle skal forberede sig på, at det er en gigantisk konkurrent, der rykker ind på markedet - og det gælder både butikkerne på nettet og dem på strøget.”

Amazon som genvej til nye kunder

Selvom en stor del af netbutikkerne ser butikslukninger som en naturlig konsekvens af Amazons indtog på det danske marked, så splitter tilstedeværelsen af giganten de danske netbutikker. 44 % ser Amazon som en trussel, mens 39 % ser dem som en mulighed.

Grafik: Ser du Amazon som en (primær) trussel eller en mulighed?

En af de virksomheder, der ser Amazon som en mulighed, er Eshoes, der har solgt på Amazon igennem syv år og får ca. 50 % af omsætningen via markedspladsen.

”Amazon giver os mulighed for at nå forbrugere, som vi ikke selv har været i stand til at få fat i. Og jeg anser det for en stor fordel for min virksomhed, at jeg via én platform rammer 340 millioner potentielle kunder. For os er det helt indlysende, at når Amazon en dag kommer til Norden, vil vi være langt foran vores konkurrenter, fordi vi allerede ved, hvordan det fungerer, forklarer Søren Kipling, adm. direktør i Eshoes.

Amazon giver os mulighed for at nå forbrugere, som vi ikke selv har været i stand til at få fat i.

- Søren Kipling

Søren Kipling driver også konsulenthuset be-ahead.dk, der rådgiver virksomheder om, hvordan de kan sælge via Amazon.

”Der er stor efterspørgsel, for rigtig mange virksomheder vil gerne vide, hvordan de kan udnytte Amazon.”

Niels Ralund forstår godt, at nogle danske virksomheder ser Amazon som en mulighed, men understreger, at man skal tænke sig godt om, inden man hopper med på markedspladsen.

”Jeg plejer at sammenligne Amazon med en kogeplade. Du kan godt teste varmen med en finger eller to, men hvis du smider hele lappen på, så risikerer du at brænde nallerne, for Amazon kan lynhurtigt justere noget, der påvirker din forretning. Derfor er også godt, at dem med erfaring rådgiver andre.”

Du kan blive meget klogere på Amazon og eksportmuligheder til E-handelskonferencen d. 11. oktober 2018

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.