Netbutikker: Black Friday kommer til at slå alle rekorder

3 ud af 4 netbutikker er klar til Black Friday, som forventes at blive den største salgsdag nogensinde. Selvom salget dykker op til dagen, vurderer butikkerne, at de kommer til at tjene penge på det store udsalg, som flere udvider til også at gælde Cyber Monday.

Log ind nederst på siden for at hente analysen

Da Black Friday rullede ind over Danmark i 2017, satte det amerikanske udsalgsfænomen den ene vilde rekord efter den anden. Skal man tro de danske netbutikker, bliver rekorderne dog slået d. 23. november i år, hvor det igen er Black Friday. 

I en ny analyse fra FDIH svarer knap halvdelen (45 %) af netbutikkerne, at de forventer, at salget bliver mindst 25 % bedre end sidste år. 11 % forventer en stigning på mindst 50 %.

Grafik: Hvordan forventer I, at jeres Black Friday-salg bliver i år sammenlignet med 2017? 

”Black Friday er blevet en digital festdag for både forbrugere og netbutikker, som får rigtig travlt. Hvis det går, som vi forventer, så bliver det den største salgsdag nogensinde i Danmark” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH. 

Grafik: Holder I Black Friday?

Plus på bundlinjen – trods alt 

Den store udsalgsdag har længe været omdiskuteret blandt danske virksomheder, da mange butikker har følt, at de forærede varerne væk lige op til det store julesalg.

Analysen fra FDIH viser dog, at 78 % af netbutikkerne forventer at tjene penge på Black Friday. 

Grafik: Tjener I -alt i alt - penge på Black Friday?

Det er en lille stigning i forhold til sidste år, som ifølge Niels Ralund blandt andet skyldes bedre forberedelse og bedre aftaler med leverandørerne. 

”Og så er kunderne bare helt enormt købeparate på dagen. Det betyder, at der også ryger rigtig mange varer over disken, som faktisk ikke er på tilbud, og butikkerne får en masse kunder ind i butikken. Det bidrager selvfølgelig til at gøre det til en festdag,” forklarer Niels Ralund. 

Det bekræfter Alexander Thygesen, adm. direktør i Moodings.com, der igen i år gør klar til Black Friday. 

”Black Friday er helt sikkert en festdag. Det er hårdt arbejde før, under og efter, men vi tjener penge, og vi får en masse nye kunder, som vi kan bygge videre på.” 

Stilhed før stormen 

Det er ikke kun netbutikkerne, der forbereder sig på en stor dag d. 23. november. Forbrugerne er helt klar over, at de kan gøre sig nogle kup på den store udsalgsdag, og det kan mærkes hos butikkerne. I hver femte butik er salget markant faldende eller helt dødt i ugen op til Black Friday, og i knap halvdelen er salget ramt. Det bekymrer dog ikke Niels Ralund. 

”Det er ikke så overraskende. Forbrugerne bliver jo bombarderet med reklamer om Black Friday, så mange vælger selvfølgelig at vente til dagen, hvis de skal købe. Det er en naturlig stilhed før stormen, og så giver det jo også butikkerne mulighed for at blive helt klar til dagen.” 

Grafik: Er salget op til Black Friday påvirket?

Fra Black Friday til Black Weekend og Cyber Monday 

Traditionelt set har Black Friday – som navnet antyder – været en enkelt fredag. Der er dog sket en udvikling de senere år, og i år vælger 38 % af netbutikkerne at udvide Black Friday til en forlænget Black Weekend, der også inddrager mandagen efter – den såkaldte Cyber Monday. 

Grafik: Holder I kun Black Friday på dagen eller udvider I?

Elgiganten er blandt de butikker, der forlænger Black Friday. Det sker for at komme de mange købelystne kunder i møde, forklarer Kommunikationschef Frederik Danvig. 

”Der sidder i tusindvis af danskere klar ved tasterne for at sikre sig de vildeste tilbud natten til fredag, og det går rigtig stærkt, så man skal holde sig til. Den helt enorme interesse betyder dog også, at Black Friday kan opleves en smule hektisk, og ikke alle kunder har mulighed for at være med på selve dagen, men vi har jo masser af tilbud, der ikke bliver udsolgt med det samme, og derfor forlænger vi Black Friday hen over weekenden for at give endnu flere kunder muligheden for at få fingre i nogle af de gode tilbud. Det tiltag kan vi se, at kunderne synes rigtig godt om, for weekenden sidste år blev årets suverænt travleste med langt over 1 mio. besøgende på hjemmesiden fra fredag til søndag,” 

Virksomheden har i år også valgt at inddrage Cyber Monday. 

”Allerede sidste år dyppede vi faktisk tæerne i Cyber Monday-fænomenet, da vi introducerede det på gaming-kategorien, og kundernes interesse var så stor, at vi nu udvider det til at omfatte tilbud fra stort set hele produkt-paletten.”  

Fakta om Black Friday 2017.

Der blev omsat for 2,1 mia. kr. på Dankortet i forbindelse med Black Friday – vækst på 5,8 % fra 2016.

Heraf blev 288 mio. kr. brugt på nettet – en stigning på 22 % i forhold til 2016.

MobilePay omsatte for 118 mio. kr. – en stigning på 170 % fra 2016.

Flere pakkeleverandører mere end fordoblede antallet af sendte pakker, og PostNord havde efterfølgende den travleste uge nogensinde.

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.