Tjek din forretning inden det nye Forbrugerrettighedsdirektiv træder i kraft

Forbrugerrettighedsdirektivet udløser nye regler for e-handel fra 13. juni i år, og netbutikkerne skal i gang med omstilling til nye krav om oplysninger, fortrydelsesret og returnering. FDIH råder medlemmerne til at gå i gang hurtigst muligt med at tilpasse sig til de nye regler

Der er vedtaget omfattende ændringer i bl.a. Forbrugeraftaleloven og Købeloven som følge af EUs nye Forbrugerrettighedsdirektiv, og ændringerne træder i kraft den 13. juni 2014. Det betyder, at netbutikker skal i gang med at implementere de nye regler og opdatere hjemmesider og handelsbetingelser.

Det nye Forbrugerrettighedsdirektiv medfører nye krav i oplysningspligten og fortrydelsesreglerne, hvor forbrugerne har fået krav på meget detaljerede oplysninger om varen, betaling, omkostninger og fortrydelsesret, og det skal oplyses inden købet. Uden de lovbestemte oplysninger er kunden fx ikke forpligtet til at betale omkostningerne og i værste fald er han/hun ikke bundet af købet.

Ligeledes betyder de nye fortrydelsesregler, at butikken skal returnere betalingen fra kunden senest 14 dage efter besked om fortrydelse, og at kunden kan returnere brugte varer mod afslag i tilbagebetalingen til kunden. 

Vi råder dig til allerede nu at tjekke og tilpasse din hjemmeside og dine forretningsbetingelser, så du er klar til de nye regler om e-handel.

Se de vigtigste ændringer heunder 

Udvidet oplysningspligt – tjek § 8 i den nye Forbrugeraftalelov

  • Kun de oplysninger, der gives, er en del af aftalen. Forbrugeren er ikke bundet af manglende oplysninger, uanset praksis eller kutyme 
  • Oplysningerne skal være tilgængelige inden aftalens indgåelse. 
  • Informer om eventuelle yderligere omkostninger som fragt, betalingsgebyrer og andre mulige udgifter
  • Oplys om forbrugerens udgifter (=pris) til returnering af varen ved fortrydelse
  • Tillægsydelser til en vare/tjeneste må ikke afkrydses på forhånd – forbrugeren skal aktivt tilvælge fx rengøring i lejet sommerhus, valg af plads i fly/tog mv
  • Der er et skema på FDIHs hjemmeside fra Lett Advokatfirma, som giver en oversigt over ændringerne, og som kan bruges til tjek-liste (Link nederst)
  • Der skal informeres om fortrydelsesret – og hvordan man fortryder (§ 8 fortsat)
  • Se skabelon for standard fortrydelses- og oplysningsblanket i Forbrugeraftaleloven – link til blanketten neden for

Væsentlige konsekvenser for butikken, når oplysningspligten ikke er opfyldt.

  • Fortrydelsesfristen forlænges med indtil 1 år ved manglende oplysning om fortrydelsesret.
  • Bødestraf ved manglende oplysning om, hvorvidt der er fortrydelsesret 
  • Forbrugeren er ikke bundet af aftalen og kan kræve pengene retur
  • Omkostninger til levering, betalingskortgebyr og evt. returnering– sælger hænger selv på disse udgifter.

Oplysninger lige inden ”Bestilling og betal-knappen” (forretningens tjek ud-forløb)

  • Oplys om varens eller tjenesteydelsens væsentligste karakteristika 
  • Den samlede pris for varen eller ydelsen inkl. alle omkostninger
  • De samlede udgifter pr. afregningsperiode / de samlede månedlige udgifter v. løbende aftaler. fx ved abonnementsaftaler
  • Aftalens varighed fx ved abonnementsaftaler
  • Minimumsvarigheden af forbrugerens forpligtelser - fx ved abonnementsaftaler

Fortrydelsesfrist og ”brugte varer”

  • Forbrugeren kan altid fortryde inden for 14 dages fra varen er modtaget 
  • Forbrugeren skal give besked om fortrydelse – det er ikke nok at afvise at modtage pakken
  • Forbrugeren har 14 dage til at returnere varen – efter at der er givet besked
  • Forbrugeren må i princippet tage varen i øjesyn/brug som i en forretning
  • Hvis varen er blevet brugt – kan den alligevel returneres under fortrydelsesfristen 
  • Værdiforringelsen af den brugte vare fastsættes efter, hvad forretningen kan få for den i et videre salg.

Returnering og tilbagebetaling

  • Sælger skal iværksætte tilbagebetaling senest 14 dage efter, at besked om fortrydelse er modtaget 
  • Tilbagebetaling kan dog vente til varen er modtaget og kontrolleret, eller der er fremsendt dokumentation for, at varen er returneret. Den erhvervsdrivende må selv konkret vurdere om den fremsendte dokumentation for returnering er fyldestgørende. 
  • Tilbagebetaling skal ske med samme betalingsmiddel, som forbrugeren brugte ved det oprindelige køb, medmindre forbrugeren udtrykkeligt accepterer noget andet
  • Der skal ikke tilbagebetales ekstra omkostninger ved leveringen (fx ekspreslevering) hvis forbrugeren udtrykkeligt har bedt om en anden leveringsform end forretningens standardlevering
  • Forbrugeren skal dog betale for en værdiforringelse som følge af brug, eller for den del af n tjenesteydelse, der er leveret. 
  • Hvis tjenesteydelsen er iværksat, men ikke udført – kan den fortrydes

Præcisering af bestemmelserne er på vej

På de netop afholdte 2 seminarer hvor også repræsentanter fra Forbrugerombudsmanden var til sted var der stor spørgelyst og ikke alle spørgsmål kunne der gives helt entydige svar på endnu.

FDIH arbejder nu på, at der sker en præcis fortolkning af lovteksten, så vi tager konkrete spørgsmål op med Forbrugerombudsmanden om tolkning og forståelse , hvorefter vi vender tilbage med yderligere præciseringer .

Forbrugerombudsmanden er ved at revidere Net-tjek, som er vejledning til virksomhederne, og vi lægger løbende nyt materiale her på hjemmesiden og informerer i Update, når der er nyt.

 

Fra FDIHs seminarer 18. marts og 20. marts om Forbrugerrettighedsdirektiv

Forbrugerombudsmandens præsentation seminar om Forbrugerrettighedsdirektiv marts 2014 

Lett Advokatfirma - skema og tjekliste til oplysningspligt

Deltagerne ved seminar i Århus 20 03 2014

Koncentrerede deltagere ved FDIHs Forbrugerrettighedsdirektiv-seminar 20.marts hos Lett i Århus

 

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

19. maj 2014 Bolette Obbekær

Tak for en forståelig gennemgang - jeg har set et par andre opslag, som fik mig helt i knæ, men jeres fik jeg faktisk læst til ende :-) Super relevant og noget der i den grad "buzzer" på de sociale medier - det kan bare være svært at tage sig sammen til at sætte sig ind i. Men altså thumbs up her fra. Jeg vil dele jeres side med mine kunder, som virkelig har brug for at sætte sig ind i det! Mvh Bolette

9. jun 2014 mats jepsen

Har ni någon standardfortrydelserettblanket? Med vänlig hälsning Mats

12. jun 2014 Maria Nørgaard

I henhold til "Lov om visse forbrugeraftaler § 17 stk. 2 jf. § 9 stk. 2 nr. 2a" er køb af billetter ikke omfattet af fortrydelsesretten. Jeg går ud fra, at dette stadig er gældende? Mvh, Maria

26. jun 2014 Andreas Linde

Jeg har samme spørgsmål som Marie Nørgaard. Er der nogen, der kan svare på det?

26. jun 2014 Andreas Linde

Jeg har samme spørgsmål som Marie Nørgaard. Er der nogen, der kan svare på det?

7. aug 2014 Jørn Skifter Andersen - Bellcom.dk

Hej Her står at billetter m.m. stadig er undtaget. Samt andre undtagelser. Håber det hjælper. http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Ehandel/Nye-Regler/Ikke-altid-fortrydelsesret-paa-nettet?tc=BE34F09B33EF496E92D39900771E90AD

8. nov 2014 Heidi Anzalone

Jeg kan se, at der har været et lovforslag i Eu og ændring af stavefejl i en flybookning, at det skulle være muligt at rette stavefejl indtil 48 timer før afrejse, uden at rejseselskabet kan tage gebyr for dette. Er det sket?

13. dec 2014 Henrik Olsen

Øv øv Det bliver bare svære og svære at drive en eshop i Danmark.. Men på den anden side er det jo også godt for forbrugeren.. og ja jeg er jo selv forbruger.... hmmm Tak for at gøre opmærksom på de nye tiltag i lovgivningen....

19. jan 2015 Holger

Hmm det bliver da bestemt ikke nemmere at drive en webshop.. Men omvendt er det også vigtigt for at forbrugeren skal have tiltro og føle sig tryg når han/ hun handler online.. Egentlig ligner de meget regler/love bare dem som man har når man som kunde handler i en fysisk butik her i Danmark. Det ænder med at der er er mere sikkert at købe produkter online for der kan man altid bevise hvis der har være mangel på oplysninger i forhold til hvad der siges / skrives om varen... Tak for en let læselig gennemgang af de nye tiltag i lovgivningen. Holger.

23. feb 2015 Mikkel Hansen

God gennemgang, jeg vil dele artiklen med alle jeg ved den er relevant for.

23. feb 2015 Gitte Bau

Tak for overblik over de nye regler. Den er bookmarked.

8. mar 2015 Esben Jensen

Sådan endnu en brugbar artikel fra FEDIH det er fedt når man kommer ind på jeres side så er der altid nogen vild gode informationer.. Tak her fra...

29. apr 2015 Jakob N

Jeg skal da godt nok love for der er meget man skal sætte sig ind i når man bliver webshop ejer.. Men det hjælper da lidt på tingene når man kan læse sig til mange af "løsningerne" her hos jer. Tak for de brugbare oplysninger

2. maj 2015 Jeppe

Synes generelt det er en svær verden.. Er p.t ved at hjælpe en med at sætte en shop op, og det kan godt nok være ret forvirrende..

23. jul 2015 Mikkel

Bestemt svært at finde rundt i de forskellige regler. Lad os håbe det bliver mere gennemskueligt i fremtiden. Til gengæld er det en god gennemgang der bliver præsenteres her.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef
Matilde Byskov
Projektleder, Event
Sidsel Stybe Vestergaard
Projektleder, Event