Nye regler om e-handel fra 13. juni 2014

Forbrugerrettighedsdirektivet betyder nye regler om netbutikkernes oplysningspligt, fortrydelsesretten, returnering og meget mere. FDIH anbefaler, at man tager fat på arbejdet med at tilpasse hjemmeside og forretningsbetingelser, inden de nye regler træder i kraft den 13. juni 2014.

Der er foretaget enkelte tekstmæssige præciseringer torsdag den 6. marts 2014 kl. 1530

Der er vedtaget en række nye regler i dansk lov, bl.a. Forbrugeraftaleloven og Købeloven, og ændringerne implementerer EU’s forbrugerrettighedsdirektiv med virkning fra 13. juni 2014.

Det medfører bl.a. en række skærpelser af de erhvervsdrivendes forpligtigelser ved indgåelse af forbrugeraftaler, læs ”e-handel”, som nødvendiggør ændringer på de fleste hjemmesider samt et kritisk øje på virksomhedens handelsbetingelser.

Den danske lovgivning, som implementerer direktivet, er som nævnt vedtaget, men der vil utvivlsomt opstå drøftelser af, hvordan teksten skal udlægges i praksis. Derfor kan vi ikke levere en fuldt færdig facitliste på, hvad der fx skal stå i forretningsbetingelserne, men nedenstående er en opsummering af de vigtigste bestemmelser

Allerede nu bør netbutikkerne dog tage bestik af reglerne og vurdere, hvor de skal ændre hjemmeside, handelsbetingelser etc.  Ændringerne bør gennemføres før  ikrafttrædelsen.

De vigtigste ændringer er de udvidede krav til netbutikkernes oplysningspligt.

Der skal fremover gives oplysninger om bl.a.

  • varens vigtigste egenskaber i et omfang, der svarer til kommunikationsteknikken og til varen eller tjenesteydelsen
  • detaljerede oplysninger om fortrydelsesretten, herunder betingelser, betaling for fragt ved returnering, tidsfrister og procedurer,
  • købelovens regler om mangler
  • Klageadgang ved evt. ankenævn

Mangler fx oplysninger om omkostninger ved fortrydelse, herunder forbrugerens betaling af returfragt, ”hænger” virksomheden selv på disse udgifter.

Oplysningerne skal være tilgængelige inden aftalens indgåelse.

Det skal fremgå klart, hvornår kunden "indgår" aftalen om køb og dermed forpligter sig til at betale, herunder at nogle oplysninger skal gentages. I lovbemærkningerne foreslår man en knap, der er mærket ”Ordre med betalingsforpligtelse” eller en tilsvarende utvetydig formulering

Virksomhedens fysiske adresse skal oplyses på hjemmesiden.

Forpligtelserne i relation til fortrydelsesretten på 14 dage udvides

Direktivet udvider fortrydelsesretten til 14, hvilket allerede er praksis i Danmark.

Den erhvervsdrivende bliver som udgangspunkt forpligtiget til at tage brugte varer retur til gengæld for en kompensation svarende til en evt. værdiforringelse.

Den absolutte fortrydelsesfrist i forbrugeraftaler, hvor sælger glemmer at oplyse forbrugeren om fortrydelsesretten, bliver forlænget fra tre måneder til tolv måneder.

Tilbagebetaling til forbrugeren i tilfælde af fortrydelse skal ske senest 14 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget dokumentation for forbrugerens beslutning om fortrydelse og varens returnering – også selvom returvaren endnu ikke er modtaget!

Bemærk:
Forbrugeren SKAL give sælger besked om fortrydelse af købet. Det er ikke nok bare at nægte at modtage pakken.

Butikken skal sikre, at det er nemt at give besked om fortrydelse via en formular, men forbrugeren er frit stillet om han/hun vil bruge den

Ansvaret for varen overgår til forbrugeren ved forbrugerens modtagelse, og først ved sælgers modtagelse af en returneret vare er ansvaret igen sælgers

Sanktioner for manglende overholdelse af reglerne skærpes, herunder bødesanktion ved manglende oplysning om fortrydelsesretten. Der er ikke krav om grov eller gentagen overtrædelse for at idømme bøder.

Opsigelsesvarsel

Det almindelige opsigelsesvarsel i forbrugeraftaler må som hovedregel ikke være længere end én måned til udgangen af en måned, når der er gået 5 måneder efter aftalens indgåelse.

Igen! Få implementeret ændringer, som træder i kraft pr. 13. juni 2014

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

12. mar 2014 Hans

Meget af det er jo bare helt almindelig sund fornuft. Hæfter mig dog lige ved den der med at man kan risikere at skulle betale pengene retur før man har fået varen retur.... Det svarer lidt til at en kunde kommer ind i en forretning og siger "jeg vil gerne returnere den trøje jeg har købt... Jeg kommer ned med den om 14 dage. men vil have pengene retur nu...". Den er ikke helt logisk... Med mindre selvfølgelig at der er nogen webshops der konstant tilbageholder tilbagebetalingen under en løgn om at varen ikke er kommet retur... Men så var det vel et helt andet sted der burde sættes ind :-)

19. jun 2014 Susanne

Jeg forstår ikke helt den del med at e-butikkerne kan komme til at tage brugte varer retur. Det kan man da ikke forvente at man kan drive en fornuftig forretning på. Det kan da ikke forventes at man skal kunne returnere brugte varer - selvom man får noget for værdiforringelsen, kan det være stort set umuligt at sælge varen igen.

1. okt 2014 perfect-body

Det bliver nok meget få, som kommer til at kunne bruge de brugte varer igen. Vi har dog alligevel altid givet kunderne deres penge tilbage hvis der har været nogle problemer :)

14. nov 2014 pixizoo.dk

Jeg tror nu problemet med brugte varer, bliver minimalt. I sidste ende burde det komme online handlen til gode, at vilkårene for forbrugerne bliver så gode som mulige.

2. feb 2015 Lars

Kan ikke se hvor det vil blive et problem med brugte vare der kommer retur. Det er bare at lave en afdeling på sin side som f.eks demo vare eller lettere brugt. Dette kan gå hen og give blive ret populært har selv haft stor succes med dette flere steder.

5. apr 2015 Michael

På nogle områder er webshop-ejere bedre stillet, mens det på andre punkter er modsat. Reglen om tilbagebetaling før varen er modtaget retur, er helt hen i vejret ... men til gengæld er det godt at kunden selv har ansvaret for en vare der sendes retur.

12. maj 2015 Linda Kristiansen

Sidder i den situation at jeg bestilte 3 kjoler - valgte at beholde en og sende to retur (ca. 1.000,- stykket). Nu har jeg så fået en besked fra butikken om at de har afvist min returnering fordi jeg kun har sendt én kjole retur. Jeg er 100% sikker på jeg sendte begge kjoler retur - desværre i samme pakke, da der kun var en retur-pakkelabel. Jeg har kigget på min kvittering for at se om jeg skulle være så heldig at der stod vægt på pakken, da det måske kunne hjælpe mig, men desværre :-( Betyder det at da jeg som kunde har ansvaret for en vare der sendes retur så ikke kan få mine penge retur, selvom jeg har udfyldt deres blanket, brugt deres pakkelabel og sendte begge kjoler retur i samme pakke og stadig har kvitteringen?

22. maj 2015 Tina / FDIH

Kære Linda Uha! Det er en rigtig dum situation - både for dig og for butikken. Det er dog min opfattelse, at du har bevisbyrden for, at du har returneret to kjoler og ikke kun én. Jeg vil for en sikkerheds skyld henvise dig til at rette henvendelse til Forbrugerstyrelsens Hotline på 70131330 (mellem kl. 10 og 12). Vi er jo trods alt en erhvervsorganisation, der ikke beskæftiger sig med rådgivning af forbrugere.

24. nov 2015 Stella

Jeg forsøger at købe en vare fra en italiensk internetbaseret forretning - som ikke vil handle med mig, fordi jeg ikke har et italiensk skattekortnummer eller italiensk momsnummer. Det er selvfølgelig ikke OK, men hvad gør man så?

25. nov 2015 Tina Morell Nielsen

Hej Stella Efter dansk ret bestemmer en erhvervsdrivende, der sælger varer, selv, hvem han eller hun vil handle med. Man kan altså ikke tvinges til at sælge. Hvis det drejer sig om tjenesteydelser, er der derimod en regel om, at man ikke må diskriminere kunderne på baggrund af oplysninger om nationalitet eller opholdssted. Hvordan det er i Italien, ved jeg ikke. Jeg anbefaler dig at kontakte Forbruger Europa på tlf. 41715200 mellem kl. 9.00 og 12.00 for at få hjælp.

3. feb 2016 Maia

Kender i til et sted man kan få alt det officielle til en webshop lavet for sig så man ikke selv skal prøve at finde hoved og hale i alle de forskellige love og undtagelser?

4. feb 2016 Tina Morell Nielsen

Hej Maria Det bedste og sikreste er at rette henvendelse til en advokat, der har god forstand på de regler der regulerer net-handel. Det er et kompliceret område, så du skal ikke tage den første advokat, du møder. Det er muligt, at dit web-bureau også kan hjælpe dig. Har du ikke råd til det, og er du medlem af FDIH, vil du kunne få udkast til handelsbetingelser og en tjekliste her. Du kan også få telefonisk sparring om, hvad du skal være opmærksom på.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef
Matilde Byskov
Projektleder, Event
Sidsel Stybe Vestergaard
Projektleder, Event