Julen blev et hit på nettet

Julen 2011 var et hit for nethandel. Der blev omsat for ekstra 1.2 mia. kr. og 65 pct. af netbutikker havde markant fremgang.

1 kommentarer

2. jan 2012 | Henrik Theil
Type: Pressemeddelelse
Emne: Analyse

Pressemeddelelse udsendt 23. december 2011

”Julen 2011 tegner rigtig, rigtig godt for e-handel. 2 ud af 3 netbutikker ligger over sidste års omsætning, og mere end hver femte har en fremgang på over 50 pct. i omsætningen i år i forhold til julen 2010,” siger Annette Falberg, administrerende direktør for FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel.

En stikprøve foretaget 20.-22. december 2011 blandt FDIHs medlemmer viser, at det tegner til en rigtig god jule for de fleste netbutikker.

  • 22 % siger HURRA! - mere end 50 % fremgang  i omsætning i.f.t. 2010
  • 25 % oplever stigninger over 10 %
  • 18 % mellem 6 og 10 % i stigning

 65 pct. af netbutikkerne har altså haft markant fremgang i forhold til 2010

  •  25 % har stort set samme omsætning i 2011 som i 2010
  • 10 % har desværre oplevet et fald

 Et første udtræk fra Dansk e-handelsanalyse i 4. kvartal viser, at

  • 40 % af forbrugerne ville købe julegaver på nettet i år
  • 22 % overvejede at gøre det samme.

Det er især børnefamilier (55 %) og unge under 25 år (46 %), der vil købe julegaverne på nettet. For børnefamilierne handler det i høj grad om spare tid og klare det i ro og mag hjemmefra.

De unge peger på det store udvalg på nettet som en fordel.

”Den samlede danske julehandel er anslået til 8,3 mia. kr. af Dansk Erhverv. På den baggrund vurderer vi, at online julegaveindkøb i november/december 2011 runder 1,2 mia. kr. mod cirka en 1 mia. kr. i 2010. Altså ser vi denne samme stigning i julen, som vi har set gennem hele året, hvor omsætningen og antallet af handler er steget med cirka 15 pct.  Så danskerne bruger i 2011 over 45 mia. kr. på e-handel, mens de i 2010 brugte 40 mia. kr.,” siger Annette Falberg.

Tilbagemeldingerne fra netbutikkerne  lyder på , at julehandlen er præget af, at flere handler, men mange køber for mindre beløb end tidligere. Det er en generel tendens for hele 2011.

Det stemmer overens med udviklingen i Dankortbetalingerne på nettet. NETS har for årets første 11 måneder opgjort det gennemsnitlige køb på Dankort på nettet til 600,50 kr. og i 2010 var det 612,50.

Se grafer på selve pressemeddelelse - klik her

Fremgang i USA e-handel på 15 pct op til jul


Relaterede nyheder

Udsigt til rekord julehandel på nettet


Kommentarer

24. maj 2013 | Rasmus Kølln
Mine kunder, som jeg laver søgemaskineoptimering for, kunne også mærke det på bundlinjen. Det sjove er at man ser en stille og rolig kurve hele året igennem, lige indtil November og December, hvor forbrugerne går købe "amok". Det undre mig dog lidt, om hvor jeg finder tal for julen 2012?

Skriv Kommentar

1913

webshops er medlem af FDIH

Bliv en del af netværket
17%

af danskernes forbrug sker online

Læs mere
30%

af online køb sker i udenlandske webshops

Læs mere
 

Log på Mit FDIH

Medlemmer af FDIH kan logge på Mit FDIH og få adgang til hele fdih.dk. Indtast din e-mail for at komme videre. Systemet finder selv ud af, hvorvidt du har en profil eller ej.

Glemt kodeord?
 
  Ikke medlem af FDIH - se medlemsfordele og priser Opret profil
 

Opret profil

Den indtastede e-mailadresse har ikke tidligere været brugt på fdih.dk. Indtast venligst informationerne for at oprette en profil.

 

Vælg det firma du tilhører

Den indtastede e-mailadresse tilhører en/flere medlemsvirksomheder. Vælg venligst den virksomhed du tilhører.