Vindere af E-handelsprisen 2012

Både prisen for bedste B2C og den overordnede pris – årets E-handelspris – gik til Smartguy.dk, som har formået at ramme et stort publikum både i Danmark og udlandet.

Fra et kælderrum i Jyderup til en stor virksomhed - stadig i Jyderup - er de en rollemodel for store dele af dansk e-handel, da de har udviklet sig med ny teknologi, forbrugerrettede initiativer og konstant vækst samt ikke mindst indtjening.

Også Autobutler.dk løb med to priser: Både prisen for bedste Start-up virksomhed og bedste B2C for mindre virksomheder.

Årets vindere af E-handelspriser 2012


Social Commerce Prisen: Unisport

  • Kategorien omkring Social Commerce har skullet bruge nogle år på at finde ind til kernen af, hvad det i sidste ende bør handle om - at skabe konkrete resultater af forretningsmæssig værdi via intelligent brug af de sociale platforme.
  • I dette lys er Unisport et vaskeægte forbillede, når det gælder social commerce.  Unisport overbeviste juryen med imponerende omsætnings- og trafiktal, der målbart kunne henføres direkte til deres arbejde med de sociale medier.
  • "Ved ikke at fokusere på salg - genererer vi rigtigt mange salg", som Unisport selv formulerede det i præsentationen for juryen. Unisport betragter ikke brugerne i deres community som kundermen som relationer og venner!
  • Ærlighed er et af deres varemærker på de sociale platforme, og de gør en dyd ud af at skabe en relevant og interessant kontekst omkring deres produkter eksempelvis i gennem live streaming, hvor der gives gode råd, vejledning og tips om de forskellige varer og deres brugssituationer.
  • Som et lille, men stærkt, eksempel på den rolle Unisport har fået i deres community, kan nævnes, at de løbende udfordrer deres Facebook-fans i computerspillet FIFA, hvilket er et godt eksempel på devisen i de sociale medier om at møde brugerne i øjenhøjde.
  • Unisport fortjener at vinde social commerce, fordi de Ikke kun efterlever de gode dyder i de sociale medier om community-dannelse, engagement og dialog i øjenhøjde, men også har imponerende forretningsmæssige resultater at vise for det og en yderst fornuftig ROI på deres indsats.
  • Stort tillykke til Unisport - vi håber I har været med til at vise vejen for hvordan Social Commerce skal gøres, og vi glæder os til at følge jer i årene fremover!

 

B2C Prisen, mindre virksomheder: Autobutler

  • Autobutler får prisen for at lykkes med at revolutionere en svær og ugennemskuelig branche. Kort sagt har Autobutler med deres forretning formået at skabe transparens og gøre op med fordomme om auto-mekaniker-branchen.
  • Mistillid og ugennemskuelighed er blevet vendt til tryghed, overblik for brugeren, fornuftige priser og belejlighed. Autobutler har begivet sig ind på et marked, der er udfordret på tillid, og det er i sig selv prisværdigt.
  • Autobutler er et godt eksempel på, at forbrugeren får mere magt og er med til at sætte dagsordenen.
  • Autobutler skaber værdi - ikke kun i kroner og ører - men også for mekanikeren og for bilejeren.
  • De imponerer ved at skabe synergi. De får egeninteresser til at gå op i en højere enhed med værkstedets og bilejerens, og så er de et forbillede i forhold til at skabe gode konkurrencevilkår.
  • Autobutler har højnet branchens faglige niveau - blandt andet ved vise konsekvensen på deres website: 3 dårlige brugeranmeldelser fører til en bortvisning fra Autobutlers website!
  • Stort tillykke til Autobutler med prisen!

Cross Channel Integration-prisen: Danske Bank

  • Danske Bank vinder cross channel integration prisen, fordi de sætter deres kunder helt i centrum med den brede pallette af kontaktpunkter og servicevinduer.
  • De formår at skabe brugervenlighed og realtids-opdateringer på samtlige platforme, der imødekommer kundernes behov for hurtig ekspedition.
  • Samtidig har Danske Bank reduceret sagsbehandlingstiden og ikke mindst håndteringen af dokumenter. Dansk Bank har været first mover på mange digitale platforme og er i dag et forbillede for mange finansielle virksomheder.
  • Det er lykkes Danske Bank at udvikle sig fra e-banking til e-business, og i dag opererer de med ægte cross-channel helt ud til fingerspidserne.  Uanset kanal og platform kan kunderne hos Danske Bank indgå aftaler og blive betjent 24-7.
  • Tillykke med prisen til Danske Bank, som i høj grad viser e-handlere vejen, når det gælder cross-channel integration. 

B2C Prisen: SmartGuy.dk

  • SmartGuy.dk vinder årets B2C-pris, fordi virksomheden i aller højeste grad har udøvet topklasse købmandskab.
  • SmartGuy.dk har leveret fantastiske vækstrater og økonomiske resultater år for år i virksomhedens 12-årige historie, og de formår at tjene penge på at videreudvikle deres kerneforretning, og deres nyeste tiltag har altid kunderne i centrum.
  • Derudover har SmartGuy.dk kundeservice fra kl. 7-21, et effektivt dialogprogram og produkter som "køb et look" og find din catwalker, der møder kundernes behov og skaber nye køb.
  • At vinde B2C kategorien kræver en 360 graders forståelse af kunderne, og det må man sige at SmartGuy.dk lever op til.  

Mobil e-handel og services: AO Johansen

  • AO Johansen er årets vinder af prisen for bedste mobil e-handel og services.
  • De har ikke alene vist gode resultater på bundlinjen, de har også formået at møde deres kunder på alle fronter - og på størstedelen af alle mobiler og tablets.
  • AO Johansens app er med til at sikre endnu hurtigere levering udover det sædvanlige, og uanset hvor kunden står henne i marken, så kan bestillingen afhentes i nærmeste butik inden for én time - eller blive leveret direkte til adressen næste morgen.
  • App'ens funktioner sikrer desuden, at den enkelte kunde er registreret og får brugerspecifikke rabatter og priser, ligesom lagerstatus kan tjekkes med det samme.
  • AO Johansen har med deres digitale satsning bl.a. hævet bruttoavancen pr. medarbejder betydeligt, og derudover hentet nye store kunder alene på baggrund af app'en.
  • AO Johansen kommer hele vejen rundt om kunden og bruger best practice i stedet for at opfinde alt fra bunden, og de har formået at inddrage de sociale medier som kontaktpunkt til de lokale butikker.
  • Juryen finder det befriende at se en B2B-virksomhed gå forrest, når det gælder brugen af tekniske muligheder som geo-tagging og streg- og QR-koder via kameraet.
  • Et stort tillykke til AO Johansen med prisen for mobil e-handel og services. 

Cross Border Prisen: Novasol

  • Novasol er en virksomhed, der for alvor har taget springet fra katalogbaseret salg til en digitaliseret løsning, der gør det nemt, indbydende og enkelt for kunden at finde det ønskede og indgå aftalen.
  • Hele salgsprocessen styres fra Danmark, hvor online løsningen er ensartet i design og funktionalitet - uanset hvilket land, der sælges i.
  • De gamle dyder som ordentlighed og troværdighed er stadig i højsædet, og ambitionerne er høje.
  • Novasol satser på at vokse og blive verdens største udlejere af ferieboliger - både via organisk vækst og via opkøb.
  • Vækst og etablering på nye markeder er i fokus lige nu, og de siger selv: "Det første skridt tog 36 år - de næste mål for Syd- og Centraleuropa skal nås inden for 3-4 år".
  • Med mere end 30.000 ferieboliger i 26 lande ønsker vi Novasol tillykke med prisen. 

B2B Prisen: Lemvigh-Müller

  • Lemvigh-Müller leverer lige det "extra", der adskiller dem fra konkurrenterne, når det gælder B2B-kategorien.
  • De leverer en gennemdigitaliseret løsning, med personaliserede sites og derudover en velfungerende app. Lemvigh-Müller leverer løsningen til manden i marken, der inkluderer mulighederne for tilbudsberegning, timesedler, integration med kundens ERP-systemer, automatisk genbestilling, onlinerabat og meget mere.
  • Halvdelen af alle ordre sker online, og antallet vokser hver dag.
  • Uanset om man er en svend, der skal bestille med mobilen på byggepladsen eller mesteren ved pc'en på kontoret, så er der en løsning fra Lemvigh-Müller.
  • Stort tillykke til Lemvigh-Müller med årets B2B-pris. 

Start-up Prisen: Autobutler

  • Autobutler giver forbrugerne en øget gennemsigtighed i markedet for reparation af biler ved at skabe en reel mulighed for at sammenligne priser på konkrete reparations- og serviceopgaver.
  • Autobutler har med sit koncept formået radikalt at ændre vilkårene i branchen og er i gang med at opbygge en værdifuld position som formidleren mellem værkstederne og forbrugerne.
  • Autobutler arbejder professionelt og målrettet på at skabe vækst i virksomheden med klare milepæle og en ambitiøs plan for deres videreudvikling.
  • Juryen glæder sig over med årets Start-up pris at kunne anerkende Autobutlers store succes og for at se et hul i markedet. 

Online kundeservice: Nykredit

  • Nykredit har igennem de seneste år arbejdet målrettet på at tilbyde en bred pallette af funktioner og services indenfor online kundeservice.
  • De har skabt nye initiativer, der tilsammen viser, hvordan Nykredit strategisk satser på, at online kanalen skal være den centrale kanal for kunderne. Det gælder ikke kun i form af selvbetjeningen i netbanken, men også i forbindelse med rådgivningen og i dialogen med kunderne bl.a. i form af mobil services, budget modeller og meget mere.
  • Juryen har lagt vægt på den store bredde af online kundeservice som Nykredit tilbyder, og den klare forståelse af effekten for Nykredits forretning og for kunderne.
  • Stort tillykke til Nykredit med årets Online Kundeservice pris. 

Årets E-handelspris 2012: SmartGuy.dk

  • E-handelsprisen 2012 tildeles den bedste blandt vinderne i alle kategorierne. Dvs. at der er vinderen af vinderne.
  • Vinderen af E-handelsprisen 2012 er nået hertil, fordi de er intet mindre end rollemodellen for mange e-handlere i Danmark.
  • Virksomheden er konstant i udvikling og virksomheden har leveret fantastiske vækstrater og økonomiske resultater år for år. Hemmeligheden bag deres succes er, at virksomheden går "all in" i deres beslutninger.
  • Samtidig med at de udvikler deres kerneforretning, fastholder og udvikler de løbende deres relation med kunder og medarbejdere. De viser ydmyghed og respekt for købmandskabet og arbejder efter mottoet: "Vi er stadig iværksættere, vi laver mange fejl, men vi rydder hurtigt op."
  • Virksomheden er i dag repræsenteret i 6 lande og forventer at fordoble antallet af lande i løbet af 2012.
  • Virksomheden er en sand succeshistorie for det danske erhvervsliv, og er et godt forbillede for mange iværksættere så vel som for etablerede detailhandlere.
  • Hele juryen og den danske e-handelsbranche ønsker denne virksomhed held og lykke, og vi glæder os især til at se virksomheden som Europas førende online fashion virksomhed!                           

Juryens specialpris 2012: Saxo.com

  • Juryens specialpris gives til en virksomhed som har gjort en forskel inden for e-handel, og det har dette års vinder i høj grad gjort.
  • Vinderen af juryens specialpris har formået at genopfinde sig selv og er atter godt på vej til at genopfinde deres marked.
  • Vinderen er gået fra den lille butik på Østerbro til i dag at være blandt de vigtigste spillere på det danske bogmarked.
  • Virksomheden udfordrer konstant deres rolle i et stærkt konkurrencepræget marked og griber alle de muligheder, der byder sig.
  • Hos denne virksomhed er "disruptive innovation" en del af dagligdagen, som resulterer i, at de konstant er på forkant med udviklingen. De tør at forny og udvikle services som deres eksisterende og nye kundegrupper efterspørger samtidig med, at de udfordrer en branche, som er i stærkt recession med nye forretningsmodeller.
  • Virksomheden har bl.a. inden for det seneste år lanceret TV, events, et idélab, en forfatterskole og selvudgivelser for netop at udforske nye forretningsmuligheder.  
  • Vi glæder os til at følge den visionære rejse som dette års vinder af juryens specialpris er på. 

Brugerprisen: Unisport

  • Brugerprisen har i år fået en ny dimension.
  • Ikke nok med, at vi får feedback om websitets kvalitet fra de eksisterende brugere, der besøger de tilmeldte websites:  Vi har også lyttet til over 200 personer, der har evalueret deres førstehåndsoplevelse.
  • Et vindende website skal altså både være godt for helt nye brugere og for de brugere, der kommer tilbage til det igen og igen.
  • Efter de første afstemninger shortlistede vi de 3 bedst placerede websites og gennemførte derefter: Over 200 remote usability tests, så vi var sikre på hvilket website, der blev bedst evalueret af brugerne.
  • Dernæst gennemførte vi 12 brugervenlighedstest med eyetracking for at forstå, HVORFOR brugerne syntes, at sitet var bedst.

Årets top 3 var: trendsales.dk, unisport.dk og smartguy.dk

1913

webshops er medlem af FDIH

Bliv en del af netværket
17%

af danskernes forbrug sker online

Læs mere
30%

af online køb sker i udenlandske webshops

Læs mere
 

Log på Mit FDIH

Medlemmer af FDIH kan logge på Mit FDIH og få adgang til hele fdih.dk. Indtast din e-mail for at komme videre. Systemet finder selv ud af, hvorvidt du har en profil eller ej.

Glemt kodeord?
 
  Ikke medlem af FDIH - se medlemsfordele og priser Opret profil
 

Opret profil

Den indtastede e-mailadresse har ikke tidligere været brugt på fdih.dk. Indtast venligst informationerne for at oprette en profil.

 

Vælg det firma du tilhører

Den indtastede e-mailadresse tilhører en/flere medlemsvirksomheder. Vælg venligst den virksomhed du tilhører.